Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 913 ggr
Saffran2017
2017-10-03 21:47

Foder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en kanin som väldigt lätt går ner i vikt och speciellt nu när det börjar bli kallare ute (kaninen bor ute) och jag har inte riktigt hittat nått bra pellets som hjäper honom på traven med vikten. Har ni något tips? på ett bra pellets som har hög fiberhalt och med mycket fett? :)

Annons:
Linn Ida Maria
2017-10-04 06:11
#1

Selective Rabbit är bra tycker jag! Innehåller kanske inte så jättemycket fett, men mina kaniner håller hullet bra med det, och det är nyttigt i varje fall. Dessutom så älskar de det! Lycka till :)

cillisw
2017-10-05 23:33
#2

Rabbfor :)

Saffran2017
2017-10-08 11:06
#3

#1jag har funderat på att testa det sp ska nog köpa hem en påse och prova tack för tipset :)

Saffran2017
2017-10-08 11:09
#4

#2 har rabbfor bra fiberinnehåll? Jag hittar inte någon innehållsförteckning på rabbfor :) men eftersom att det ges till produktionsdjur borde det väl hjälpa en kanin att hålla vikten? :) Använder du rabbfor?

Trebit
2017-10-08 16:52
#5

#4 Rabbfor har rätt lågt fiberinnehåll, ca 13%, och högt proteininnehåll på ca 16,5%. Det har inte speciellt mycket mer fett i sig jämfört till andra foder (3,5%), utan det är väl den höga proteinhalten som ser till att produktionskaniner och större raser växer får i sig mycket energi och växer snabbt. 
Du kanske kan testa blanda ut Rabbfor med något annat foder med bättre fiberinnehåll? 
Tips på foder med högt fiberinnehåll är t.ex. 
Cuni complete (råfiber: ~20%, råprotein: 14%, råfett: 3%)
Selective (råfiber: 23%, råprotein: 14%, råfett: 4%)
Oxbow Essentials (råfiber: 29%, råprotein: 14%, råfett: 2%)

Såg att någon ovanför tipsade om Selective, och det har ju faktiskt lite mer fett än de övriga fodren jag listat, så det kan nog vara värt att prova! Själv har jag Cuni Complete, men jag har innekaniner som absolut inte behöver hjälp att hålla vikten, trots de ynka 5g pellets de får varje dag… 😉

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

smillamaboo
2017-10-09 20:42
#6

jag ger lösviktspellets och havre om kaninen ska bli ite större

Annons:
Upp till toppen
Annons: