Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 670 ggr
🐰Junior
10/1/17, 6:09 AM

Pellets till ung kanin

Hej, Vår lilla kille (5 1/2 månad, korsning dvärgvädur/lejonhuvad) äter till största delen hö men får även ett tillskott på ca 1-2 msk pellets per dag nu så länge han växer. (Dessutom diverse kryddväxter + någon morotsbit ibland samt gnager på lite grenar vilka han inte är speciellt intresserad av.) Då vi tidigare bara haft vuxna omplaceringskaniner som bara haft hö som basföda (dvs inga pellets alls) undrar jag om mängden jag ger är OK samt om jag är rätt ute att ta bort pelletsen när han vuxit färdigt? Anledningen till att jag inte vill ge pellets mer än nödvändigt är av hänsyn till hans tänder, speciellt då han inte verkar gilla att gnaga på grenar i någon större utsträckning (kanske ändras när han blir äldre). Även andra kommentarer om kost uppskattas! Jag kan tillägga att nu sommartid har han varit ute i sina utehagar vid fint kaninväder dagtid men kommer att enbart bo inne till vintern. /Juniors matte

Annons:
tiger tok
10/1/17, 7:31 AM
#1

Låter som en mkt bra plan! Vad är det för grenar ni ger?

🐰Junior
10/1/17, 8:21 AM
#2

#1 Hittills har det blivit rönn och äpple. Bladen tuggar han relativt glatt i sig men till skillnad mot vår förra kanin gnager han inte på själva pinnen. Kan det bero på att han fortfarande är relativt liten och därför inte får rum med själva grenen i munnen? Så ser det ut i alla fall.

Upp till toppen
Annons: