Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1177 ggr
Gahich
2017-09-29 03:52

Ritning på utebur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min syster med familj har bestämt sig för att skaffa kanin, och jag har fått i uppdrag att designa buren som ska byggas. Det ska va en utebur som funkar året om.

Detta är mitt första utkast och vill gärna ha åsikter från er mer erfarna vad ni tycker om den. Både modell/ storlek osv. 🙂


Annons:
[EM_L]
2017-09-29 09:45
#1

Jättefint! Tycker dock att själva bpdelen ska vara större på längden och ute delar kan vara 160 cm lång så blir bodelen 69 cm lång. Gärna större!

Gahich
2017-09-29 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

#1 tack för feedback, får kolla på måtten igen.

Har börjat fundera på om det är enklare att ha V-tak över hela buren istället. tänker även på om man ska täcka större delen av buren med tak, för att undvika att det snöar allt för mycket i buren?

Borde man täcka hela buren med tak eller lämna en del öppen? för-och nackdelar med båda alternativen.


[EM_L]
2017-09-29 14:04
#3

Jag tycker att hela ska vara täckt med tak. Blir skydd mot regn och skugga. Nackdel vet jag ej.

[Maria-Gerbiler]
2017-10-07 01:52
#4

Tror att det blir kanon.

#2 En nackdel med tak är att hagen blir mörkare, speciellt om det redan är mycket träd och buskar runtomkring. Men fördelarna väger nog över nackdelarna. Har själv inget tak på vår Hage och kaninerna sitter ofta ute i regnet och blir blöta. 

Ett tips? är att ha ståhöjd för människor i hagen. Det är jättekul att kunna gå in till kaninen utan att känna att man måste huka sig och så. 

Ett annat tips? är att låta rampen avslutas en bit tidigare eller göra hagen större, annars kommer kaninen att springa in i gallret när den ska springa ned.

Höjden på den upphöjda buren borde också vara minst 50 cm i höjd för en liten kanin.

sossos
2017-10-07 10:01
#5

Jättefint! Skulle också byggt själva bodelen större, det blir nya minimum mått år 2019 så vill man ha en kanin större än 2 kg behöver den upphöjda ytan vara 0.7 m2 och den kortaste sidan 60 cm, även höjden behöver vara 60 cm. Vet inte om du redan tänkt på det men i botten skulle jag lagt nät, så ingen kan gräva sig in eller ut :))

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Upp till toppen
Annons: