Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1073 ggr
NCB
9/25/17, 9:13 PM

Kan två kanin hanar och en hona bo ihop?

Jag vet att det i princip ska vara omöjligt att låta två kaninhanar och en hona bo ihop. Det jag undrar är om det kan finnas undantag ibland. Jag har nu låtit en kastrerad hane hälsa på hos en hona som bor ihop med en annan kastrerad hane två gånger. De har varit tätt tillsammans i en halvtimme båda gångerna och de verkar trivas ihop. De äter hö tillsammans och har även lagt sig på samma ställe alla tre. De beter sig som de alltid har bott ihop. Alla är lika gamla och har känt varandra genom burgaller i ca 2 månader. Finns någon liten chans att de kan bo ihop alla tre? Har någon kanske varit med om det?

Annons:
[EM_L]
9/28/17, 12:55 PM
#1

Skulle ALDRIG chansa på det. För även om hanarna är kastrerade så kan det helt plötligt yra päls och dom slåss tills någon har skadat sig rejält eller i värsta fall dött.

Linnea777
9/28/17, 3:23 PM
#2

Skulle nog kunna gå bra efter som båda är kastrerade. Och om dom bott med bara ett galler i mellan utan bråk skulle det nog inte vara något problem.

Frosstis
9/28/17, 4:49 PM
#3

Japp, 4h gården här har alltid haft hanar av olika raser och åldrar tsm. okastrerade tom

tiger tok
9/28/17, 5:51 PM
#4

#3 vilken gård?

[RC1393]
9/28/17, 6:53 PM
#5

Jag tror heller inte det är några problem om de redan går bra ihop. Hanar brukar i min erfarenhet vara jämna i temperamentet jämfört med honor och ogillar de någon säger de till ganska så fort. Ett storslagsmål kan komma ur det blå mellan honor också, jag hade en hona som blev söndertrasad för några år sen utan föregående varning av sin ena boxkamrat, en annan hona. 

Sommartid brukar jag låta hanarna växa upp och gå tillsammans fram till slakt vid 5-8 månaders ålder utan problem, men de bor då avsides från honor just för att inte brudarna ska locka till rivalitetsbråk, men den största bråkmakaren i hagarna har varit min kastrerade lejonhane som tycker bebisar är söta och roliga, men när de blir tonåringar ska de ut ur huset ögonaböj, även fast de är skötsamma😎

En överhängande regel oavsett gruppens utformning gällande individer är att de har stort utrymme, många gömställen och avdelningar i ytan och en ägare som har koll och kan notera eventuella tecken som kan komma krypande. Som sagt, sådant ser man inte alltid, men ju längre och fler grupper man håller desto bättre "vakande öga" får man och desto snabbare kan man då ingripa om man tror nåt går på tok, vilket det kan göra oavsett om det är hona-hane, hona-hona eller hane-hane.

kanin/höna
9/28/17, 10:52 PM
#6

ha de i rasthagar ihop under någon såndär uppsikt och sedan mellan galler. ett tag till så ska det nog funka. men det är ingen garanti. när kastrerades de? om de kastrerades sent så går inte de generna och instinkterna ur kroppen. 

Dock ska man inte ha okastrerade ihop. det är bara tidsfråga.

Annons:
Frosstis
9/30/17, 2:47 PM
#7

#4 tolsered

DonQuijote
9/30/17, 11:21 PM
#8

Jag har två kastrerade hanar och en hona och de har bott ihop i fyra år utan problem (med undantag för första tiden då, men en rangordning är nödvändig bland kaniner) och mina två hanar är tajtare med varandra än med honan :)

NCB
10/6/17, 3:27 AM
#9

Tack för alla svar! Nu har det gått en och halv vecka och det har uppstått lite bråk tyvärr. Det är den ena hanen som kastrerades för 6 veckor sedan (han som bor ihop med honan) som har visat sitt missnöje mot den andra hanen som kastrerades för 3 veckor sedan. Det är så synd för den hanen som bor själv trivdes så bra av sällskapet med de andra två. Jag har inte kunnat prova att se om dom kan göra upp om vem som bestämmer än eftersom tiden har varit för kort sedan kastreringen av ena hanen, men jag vågar ändå inte lämna dom ihop ensamma när det väl har uppstått bråk en gång, så bo ihop får de inte göra. Nu hoppas jag på att de kan vara ute och hoppa runt i huset alla tre tillsammans när vi är hemma. Vi har börjat prata om att skaffa en tjej till han som bor själv för jag tror han känner sig lite ensam.

[EM_L]
10/6/17, 9:34 AM
#10

#9 Låter klokare att skaffa en hona till den hanen som är ensam. Gärna en som ej är en unge och som har bott med andra kaniner förut. Ett tips? är att ha den honan på foder först och testa om dom går ihop. Om dom gör det så kan du köpa henne❤️🍀

Upp till toppen
Annons: