Annons:
Etikettallmänt
Läst 657 ggr
Lou13
9/20/17, 4:29 PM

Hjälp! Tror min kanin är sjuk..

Min kanin som är runt 2/3år gammal och haft nästan sedan när hon föddes (ute kanin & själv kanin pga annan hermelin dog för ngt år sedan). Allt har vart normalt och hon är alltid nyfiken sprallig aktiv och glad. Men för snart en vecka sedan börjar hon nu att bli slö trött och hängig. Hon äter inte sina pellets (ELLER hö) vilket hon annars älskar skålen har vart full nu i flera dagar hon får i sig lite vatten om jag har det precis framför henne. Hon äter inte morot häller som hon älskar. Hon har bökat runt med mat/vatten skålarna och toan. Vi har en stor utegård som hon vanligt vis brukar gräva och skutta i men nu sitter hon bara inne med ansiktet tryckt mot ett hörn och kurar eller ligger ner med halv öppna ögon hela tiden nästan så att hon bara är en sekund från att blunda. Jag är väldigt orolig pga hennes otroliga vändning och vill inte göra ngn kanin begravning tack. Vi har ingen veterinär i stan och finns ingen som kan tänka sig veta vad som hänt ända teorin vi har är att hon kan ha ätit en viss Svamp? som vuxit till sig hos henne men är det farligt? eller vad är det annars väll fort innan ngt går illa om det är något att oroa sig för!!

Annons:
Namiko
9/20/17, 4:50 PM
#1

Äter hon inte på egen hand så måste hon stödmatas med Critical Care. Magen får inte vara tom för länge på kaniner. Det är tyvärr veterinär som gäller i det här läget, så fort som möjligt eftersom hon inte ätit på flera dagar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tlover
9/20/17, 5:23 PM
#2

Ring iallafall veterinären även om även veterinären säkert kommer säga att du måste åka in men i bästa fall kanske det finns någon som veterinären vet i närheten som har critical care tills du hunnit in till veterinären. Men det är inte bra om kaninen inte äter

l'm back

Josefinpersson
9/20/17, 6:51 PM
#3

Det är viktigt att kaninen kommer till veterinären FORT. Kaniner som inte har ätit på 12 timmar har stor risk att inte klara sig, mosa pellets och blanda med vatten(om du inte har critical care), och tvångsmata ofta, tills du kommer till en veterinär. Lycka till verkligen, vill inte låta stressande men tyvärr är detta en väldigt farlig situation.

CamillaS
9/21/17, 10:20 PM
#4

Hur har det gått med henne? Har hon fått komma till någon veterinär? 
Det är jätte viktigt att hon äter även om hon inte vill det. Magen måste hållas igång hela tiden, för blir det stopp i den så är det tyvärr lika med begravning nästa. Det är även viktigt att du "jagar" runt henne och får henne att röra på sig. Ge henne även magmassage för att stimulera tarmarna. Troligtvis har hon väldigt ont i magen och därför inte vill äta, men kan även bero på annat som t.ex problem med tänderna.
Minifom finns att köpa på apoteket, det är droppar för spädbarn som har fått kolik men används även till kaniner för att få hål på gasbubblorna som bildas i magen när tarmarna stannar upp.
Förstår att du är stressad över din kanin och att det verkar svårt att ta sig till en veterinär men jag hoppas att du har ringt till någon för att få så mycket hjälp det går endå. 

Tyvärr har jag egen erfarenhet av att förlora en kanin som kurat på sättet du beskriver. Trots att jag åkte in akut till veterinären så klarade han sig inte. :'(
Jag hade en rejäl otur men det finns även många kaniner som klarar sig ur detta om dom får hjälp i tid. :)
Håller tummarna för att det går bra med din tjej.

Upp till toppen
Annons: