Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 417 ggr
annzoo
9/19/17, 4:42 PM

Utfodring

Min syster har fått tagit över en kanin. Men hon blev lite osäker hur mycket kaninpellets hon ska ge under en dag. Kaninen har hitills inte velat äta hö som jag förstått och vad vi förstår ska kaniner äta ganska mycket av det. Det är en relativt liten kanin, tyckte hon sa att den vägde kring 2kg och är långhårig. Vad mer kan man ge kaninen att tugga på?

Annons:
[AnimeV4]
9/19/17, 4:48 PM
#1

En kanins kost ska bestå av 80% hö. Hur är hullet på kaninen och hur gammal är den? Kan man känna revbenen om man lägger handen över dem? Det låter som att kaninen får för mycket godsaker (pellets) och därför väljer bort höet, vilket inte är bra. Förutom hö kan man ge grenar ifrån ex. fruktträd och rönn.

tiger tok
9/19/17, 7:41 PM
#2

Kolla så att tänderna inte är för långa, det gör ont och kaninen kan då inte tugga. Om dem är för långa skall kaninen till en veterinär som är utbildad på kaniner. Annars så sluta ge pellets och ge bara hö och färska grenar.

julelii
9/24/17, 9:33 PM
#3

jag har två dvv altså dvörvädurar, dom ska få 1 dl per dag!! du kan ju dela upp genom att ge en halv på morgonen och en halv på kvällen<3

julelii
9/24/17, 9:33 PM
#4

jag har två dvv altså dvörvädurar, dom ska få 1 dl per dag!! du kan ju dela upp genom att ge en halv på morgonen och en halv på kvällen<3

Upp till toppen
Annons: