Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 764 ggr
Mill4
2017-09-18 19:46

Vaccinera Jönköping?

Jag valde att vaccinera mina två kaniner för att känna mig trygg att ta ut dem osv då jag är nojjig och orolig.  Tyvärr reagerade min ena kanin väldigt dåligt på vaccinet och var tvungen att avlivas (vad som hände vill jag inte diskutera då det är väldigt jobbigt att prata om, men vill ta upp så ni förstår mitt obehag inför detta)… Detta var ju fruktansvärt jobbigt och mår fortfarande dåligt över det som hänt vilket resulterat i att jag inte vågat vaccinera den nya kaninen….  

Så till min fråga: Kan jag avvakta att vaccinera kaninen eller borde jag vaccinera så snart som möjligt? Bor i Jönköping och vi har harar i vårt område. Kaninerna är frigående inomhus och kommer inte gå ut mer i år.

Annons:
Pyttelite
2017-09-18 21:35
#1

Så oerhört tråkigt att din kanin blev så sjuk av vaccinet. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med veterinären igen och be dom förklara vad som hände. 

Vilken typ av  vaccin det var och om man rapporterat händelsen som biverkning av vaccinet. Det är ju viktigt för dig att förstå vad som hände och varför och vilket vaccin som det var som din kanin blev sjuk av. Det är ju också viktigt för läkemedelsföretaget att få reda på att just det vaccinet gav hemska biverkningar. Varje vaccinationsdos har ett spårnummer så man kan se när och var den gjordes och utifrån vilken bas.  

Det finns också olika typer av vaccin även om de hjälper mot samma sak, En del vaccin är "levande" och man kan då få en kraftigare biverkning av dessa än de "döda" vaccinen.

Du gjorde ju helt rätt som vaccinerade dina kaniner men hade otur att det gick så illa. Berätta om din oro för veterinären så att dom förstår bakgrunden till din oro.

Jag skulle nog ändå tänka på att vaccinera men då kanske avvakta tills början på nästa år om det känns lugnare så. Det beror också på hur "mamma" kanin varit vaccinerad.

Tyvärr kan kaniner bli smittade via gräs och annat foder man hämtar utifrån om det finns smitta i området så du får fundera på vad det är för typ av foder du ger din kanin.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: