Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 481 ggr
MsSallylover
2017-09-18 09:35

Ny kompis till kastrerad hona.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en kastrerad hona här hemma som nyligen förlorade sin kompis.  Honan och hennes kullsyster är 5 år, och de har bott ihop hela sina liv.  Det är alltså hennes syster som vi var tvungna att ta bort. Nu vill jag skaffa en ny kompis till henne, och vill gärna ha lite tips? och synpunkter på vilken slags kanin, ålder etc.

Honan bor utomhus i en stor tvåvåningsbur, med en tillkopplad Hage på ca 3,6x4,2 m, som hon alltid har tillgång till. Hon har även en Hage av kompostgaller som sitter ihop med den fasta hagen, denna har hon tillgång till när jag är hemma. Jag planerar även att bygga en större bolåda till den fasta hagen, för att ha två varma ställen i vinter.  Honan bor galler i galler med en okastrerad hane, det funkar bra för dom och det är lugnt just nu.

Jag tror inte det skulle fungera att sätta ihop honan med hanen, genom att först kastrera honom. Han är ca 5 år, jag vet inte om hans haniga beteende då har större risk att sitta kvar vid en kastrering? 

Vad tror ni är det bästa när man tänker ålder, kön etc på den nya kaninen? Och hur hade ni gått tillväga? Detta kommer isåfall bli min första ihopsättning, och jag vill ge det största möjlighet att lyckas.

Tacksam för alla svar!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
Transfiguration
2017-09-19 03:25
#1

Min hona okastrerad var 2 år ca när jag satte ihop henne med kastrerad hane på 4.. funkade kanon.. läst att hönor lättare accepterar vuxna kaniner än småttingar.. nu ska en kastrerad hane till in i flocken, kommer dela av deras rum med gäller i början o de får låna varandras saker etc men är inte orolig :)

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Transfiguration
2017-09-19 03:27
#2

Såg nu din hona var kastrerad .. vuxen kastrerad hane säger jag då, läst att det är det optimala kaninparet :)

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Upp till toppen
Annons: