Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 666 ggr
Yatzy99
9/17/17, 5:47 PM

Hur gör ni med två kaniner?

Hej!

Snabb fråga - Hur gör ni med två kaniner när det kommer till situationer som veterinärbesök, koppelpromenader osv?

Om exempelvis ena kaninen ska till veterinären tar ni med båda då? Och är det möjligt att endast ta med den ena ut på promenad och lämna den andra hemma?

Tänker mest på hur länge de kan vara isär utan att de behöver bondas på nytt. Har varit nyfiken på detta ett tag nu så tänkte att det var dags att fråga :)

Annons:
Kex!
9/17/17, 5:56 PM
#1

Hej! 

Jag är inte en expert då jag endast kan ge dig informationen jag har fått av mins två kaniner men här är det jag vet från dom två iallafall :) 

Koppel promenader går riktigt bra, dom glömmer inte bort varandra under en liten promenad, samma sak har gällt under alla deras veterinär besök, Under ett vanligt besök är dom ju bara ifrån varandra ca 2 timmar, och tiden efter min hon kanin kastrerades så var dom iallafall borta från varandra minst ett dygn och en bra tid efter så kunde dom endast känna doften av varandra då vi delade hennes bur när efter hon var nyopererad. Men sen när dom gick ihop igen så var det inga problem vad jag minns! (det var några år sedan) 

Detta var iallafall min erfarenhet! hoppas den hjälper dig

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Yatzy99
9/17/17, 6:02 PM
#2

Härligt! Går i tankarna på en till kanin här hemma och har funderat över detta enda sedan min första hahha. Men då vart ungefär som jag trodde! Var till stor hjälp, tack!

Trebit
9/17/17, 8:49 PM
#3

Med mina brukar det inte vara något problem med kortare veterinärbesök eller liknande, men för några veckor sen skadade min ena kanin tassen och var tvungen att sitta i bur för att vila den. Buren stod tillfälligt i vårat sovrum en natt medan vår hona var kvar ute i lägenheten (de är frigående), och när det blev morgon och vi släppte ut hanen igen så blev honan skitsur och ville inte ha honom där. Så i det fallet räckte tydligen lite mindre än 12 timmar ifrån varandra. Hanen var tvungen att sitta i bur i några dagar till och när han hade läkt fick så bondade vi om dem. Det tog ett par dagar och sen var allt som vanligt igen.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Yatzy99
9/17/17, 11:20 PM
#4

Tack för svar! Kan tänka mig att ca 12 h kan bli lite jobbig. Man har ju hört flera som kommit tillbaks från tex kastrering och behövt bonda dom igen. Men då verkar ju det vara lugnt med promenader eller korta vetbesök! :) 

Sidenote; Är det verkligen vanligt att man måste bonda om dem efter kastrering?

Trebit
9/23/17, 10:48 PM
#5

#4 Ja, vad jag har hört är det rätt vanligt. Ofta måste ju den nykastrerade kaninen bo annorlunda än vad kaninerna annars gör medan såret läker, och framförallt honor får de inte hoppa och springa så mycket den första veckan. 
Jag kastrerade min hona innan jag bondade mina kaniner så jag har dock ingen egen erfarenhet av just det scenariot, men jag behövde ju bonda om dem nu senast när ena kaninen var skadad.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Yatzy99
9/24/17, 5:35 AM
#6

Intressant! Tingade en liten tjej häromdan så grabben hemma får sällskap. Tänkte det kunde vara bra att ha koll på lite sånt här :) Tack för hjälpen!

Annons:
Fridaaaa
9/24/17, 9:05 PM
#7

Tar bara ena kaninen, onödigt att dra med den andra.
Går aldrig koppelpromenader med två, risk för trassel mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

julelii
9/24/17, 9:12 PM
#8

jag brukar ha olika dagar som dom får gå ut txp ena måndag och andra tisdag typ.   ha me båda i samma transport för att kaninen som opereraas ska ha trygghet

Yatzy99
9/24/17, 9:48 PM
#9

Har alltid vart inne på att endast ta ut en i koppel åt gången, lämna kompisen hemma vid veterinärbesök osv. Håller med att det känns lite klabbigt med två koppel eller om kompisen är i vägen vid veterinärbesöket. (Ena grabben är så rädd också så det känns onödigt att dra med honom i onödan).  

Har mest vart orolig att man ska behöva bonda om dem så fort de är ifrån varandra mer än tio min typ men då verkar jag inte behöva oroa mig över det. (Sen är det klart olika kaniner emellan men tänkte det kunde vara bra att ha ett hum iallafall) 

Tack för hjälpen! :)

Upp till toppen
Annons: