Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 998 ggr
Anonym291
2017-09-11 17:36

Kanin parning

Hej jag undrar hur gammal en svärgvädurs kanin hona ska vara när man parar hon för första gången? Och om det är något annan jag ska tänka på när jag tar min första kull

Annons:
Anonym291
2017-09-11 17:36
#1

Oj menade dvärgvädur

Twix*
2017-09-11 19:03
#2

http://kaninmagazinet.se/2012/july/parning.html

Jag rekommenderar att läsa denna länk, där står mycket du bör veta innan en kull tas :)

Chinesecrestedlover
2017-09-11 21:54
#3

Hej!

En hel del behöver man kunna innan man parar sin kanin och jag tycker också att det är viktigt att fundera över om man har kunskapen, erfarenheten och varför man vill sätta kaninungar till världen. Man har ett stort ansvar som uppfödare och det gäller att verkligen tänka efter innan. 

Lite att fundera över innan du bestämmer dig för att föda upp: 

Varför - syftet med att föda upp kaninungar? Finns tillräckligt med erfarenhet och kunskap av kaniner? Jag tycker inte man ska börja föda upp kaniner (eller andra djur) innan man har många års erfarenhet bakom sig med djurslaget och är riktigt rejält påläst. Det finns redan väldigt många kaniner som omplaceras osv. på ex. blocket; det tycker jag att man ska ha i bakhuvudet. Vad gör du om du inte får ungarna sålda t.ex.  Klarar du att sälja iväg ungar du med säkerhet fäst dig vid? Har du hem till alla/kan du hitta hem till alla - bra hem som kommer ta hand om kaninerna på ett bra sätt och så att de slipper hamna i omplaceringskarusellen? 

Har du råd och möjlighet att söka veterinärvård i fall det händer någonting med mamman vid födseln eller med ungarna? Det kan gå fel och honan kan dö är du villig att ta risken? Har du en plan för vad du gör om honan skulle dö (t.ex. en amma till ungarna osv.)? 

Varför just dessa kaniner till föräldrar? Vad tillför det? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: