Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 874 ggr
Deisdalee
9/11/17, 6:42 AM

Övergivna kaniner - honan är dräktig

Hej Nyligen hittade jag två övergivna kaniner utomhus. Det visade sig snabbt att det var en hona och en hane och honan är dräktig. Hanen ska kastreras idag. Honan har precis börjat boa i deras bur men nu funderar jag verkligen hur jag ska bete mig? Vad är det viktigaste jag kan göra för henne och hennes ungar? Ska jag separera på dem? Kan hanen skada ungarna? Jag ser ju att de flesta har någon specifik trälåda för honan att föda ungarna i, behövs en sån eller kan jag ge något annat liknande? Tacksam för era viktigaste tips? kring detta.

Annons:
tlover
9/11/17, 7:43 AM
#1

Ja hanen och honan bör separeras, visst det finns dom som alltid har hane och hona ihop men hanen kan mycket väl döda kaninungarna.

Att dom har en bolåda är lag men det måste inte vara en specialbyggd, en gång då det krisade för oss gjorde vi hål i en gammal sockerlåda. Men alla honor boar inte i lådan heller så nu när ho börjat boa så kommer hon förmodligen inte flytta boet (flytta inte det själv det är bättre att boet är där honan väljer än att det är där jordbruksverket väljer).

När honan föder så ge hon lugn och ro, hon kan detdär. Var inte och gräv för mycket heller. Vänta med att gosa med kaninungarna tills dom hoppar ur boet med öppna ögon men ca 1 dag efter hon fött är det bra att ta bort döda ungar och räkna ungarna. Tvätta händerna innan med parfymfri tvål.

l'm back

Sashhi
9/11/17, 11:03 AM
#2

Honan kan bli dräktig medan hon har dessa ungar i magen. För att undvika att du får 20-30 ungar, separera dem nu. Tar ca 4 veckor för hanens sperma efter kastration att dö ut också.

Not your mom, not your milk.

Meja H
10/11/17, 4:45 PM
#3

Hur har det gått? :D

Deisdalee
10/24/17, 7:07 AM
#4

#3:

De har fått en unge tillsammans :) det har gått jättebra hittills. Jag separerade på honan och hanen i 4 veckor.

Dock har jag gjort en ny tråd gällande ett nytt problem jag har.. de har börjat bråka nu.  Kika gärna på den om ni kan hjälpa mig.

Upp till toppen
Annons: