Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1006 ggr
xfagerx
2017-09-09 12:43

Feta av hö?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra tre vädurshonor har gått på en diet av hö och gräs i sommar eftersom de började bli för feta. Det funkade rätt bra. För några veckor sedan bytte vi till annat hö, som de verkligen ÄLSKAR, och nu börjar de bli tjocka igen! Hur kan de bli tjocka av hö? De har fri tillgång på hö. Om vi ska begränsa hur mycket de ska få för att inte bli tjocka, hur vet vi hur lite de ska få? Vill ju inte svälta dem.

Annons:
Gronstedt
2017-09-09 12:50
#1

Hö kan ha väldigt olika egenskaper och därmed väldigt olika energiinnehåll. Om du köper från en bonde, fråga om hen har en analys på höet. De flesta som tar hö till kor eller hästar ser till att analysera, just för att veta hur mycket de ska ge och om det behövs några tillskott för att komplettera.

xfagerx
2017-09-09 19:27
#2

Höet är köpt på Granngården men kommer från lokal bonde. Vi får kanske blanda ut det med det andra höet, som de knappt gillade alls. De lär ju äta upp det goda först men är de fortsatt hungriga får de käka det tråkiga höet. :)

Sirikan
2017-09-09 19:44
#3

Höet kan ha olika kvalitet beroende på var man köper det samt om det är grovt eller fint. Det finare höet krävs ingen komplettering till i och med att det innehåller mycket näring medan det grövre höet ger mer så kallat tuggmotstånd. Dock verkar det innehålla mindre näring och detta kan då säkert vara bra att komplettera med lite pellets under de kallare årsperioderna och växter under sommaren. 

Sedan beror ju kroppsformen på hur ofta de får komma ut och röra på sig. Mitt mål är att försöka låta kaninerna röra på sig i antingen Hage, sele eller någon typ av övning minst en timme varje dag. Visserligen har jag inte alltid möjligheten att uppfylla det målet med alla läxor eller på grund av dåligt väder men min poäng är i varje fall att försöka låta kaninerna röra på sig så mycket som möjligt. Om man har det tufft i läxfronten kan man även schemalägga sina veckor vilket kan underlätta för ens redan stressade sinne. :)

tlover
2017-09-09 21:06
#4

Vi har haft kaniner som blivit tjocka av hö* så visst går det

* och såklart kvistar osv

l'm back

Upp till toppen
Annons: