Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1709 ggr
Ida & Milla
2017-08-23 22:56

Mina tankar-behöver skriva av mig

Hej. Jag grubblar ofta över saker och nu känner jag att jag behöver få ut de ur mitt huvud och ner i text. Uppskattar gärna om ni vill lämna lite tips? och tankar :) Planen från början var att jag ville ha två kaniner. Just nu har jag en hona som heter Milla och har haft henne i ca 1,5 år. Jag vill så gärna ha en till kanin, dels för att hålla henne sällskap, eftersom hon är en utekanin så kan jag inte vara med henne 24/7 med skola och aktiviteter. Men även för att jämföra och för att jag ska känna mig tryggare. Jag känner mig väldigt paranoid men det är svårt, hon är mitt allt, springer hon iväg eller om något plötsligt händer så har jag inget kvar, det är slutet. Innan jag ska gå ut till henne så kollar jag gärna i fönstret för att se att hon verkligen är där, hon springer där i hagen. Vi håller på och gräver på tomten så den är upp och ner, därför kan jag inte selträna henne där. Ett mål har ju varit att hon ska vara lugn och kunna gå promenader, kanske lära sig att hoppa. En gång tog jag ut henne i sele i skogen här bakom, och det verkade gå bra. Det hördes ett ljud och hon fick panik, jag höll i kopplet och hon hoppade överallt, rivsår fick jag och pälsen yrde, hon hade kommit ur halva selen men då hade jag henne i famnen och gick tillbaka till hagen skakandes. Hemskt var det. Sedan dess har jag inte vågat göra om det, visst jag har försökt, tagit på henne selen och gått ut dit men sedan vänt tillbaka. Tänk om hon hade tagit sig loss, sprungit iväg och så hade jag aldrig fått se henne igen… Vi åkte till sommarstugan, stor yta, det kändes säkert att gå lite med henne utanför hagen och det gick ganska bra. Jag hade kontroll men det är fortfarande lite läskigt, det börjar lugnt och fint, sen springer hon snabbare och snabbare, hon får den där glimten i ögat, rädd, och när jag tar upp henne så andas hon snabbt. Det känns lite också som att det är hela processen som är stressande, sele och koppel. Så när jag satt där i hagen, fint väder och alldeles tyst, Milla var jättesnäll, helt cool, så tänkte jag, om jag öppnade gallerdörren nu, vad skulle hända? Skulle hon kunna ta några lugna skutt och jag skulle kunna gå med och sedan lugnt plocka upp henne som när vi är i hagen? Men såklart så vågade jag inte prova för tänk om, tänk om det hade hörts någon smäll och så poff var hon borta… Därför intalar jag mig själv att det hade varit mycket enklare om jag hade en till kanin. Jag skulle kunna ta ut henne i koppel och så skulle den andra kaninen sitta i en Hage bredvid som en lugnande effekt. Och om en hade sprungit iväg så skulle jag ha den andra kaninen att stödja mig mot, eller så skulle den hitta hem igen till den andra kaninen. Jag skulle kunna riskera lite mer, gå ut med henne i koppel utan att vara rädd att jag inte får med henne hem igen. De skulle ju också kunna hålla varandra sällskap när jag inte kan. Win/win, Milla blir gladare och lugnare och jag blir gladare och lugnare. Men om jag vill ha en till kanin så måste jag vara helt säker, det går inte att gå upp till mina "kaninhatande" föräldrar och vara osäker, utan jag måste vara stensäkert på att det är det bästa och ha bra argument. "Does it make any sene?" Eller är jag bara dum och paranoid? Borde jag skaffa en till kanin? Är det enklare "psykiskt" att ha fler kaniner än bara en? Hade gärna gått in på tankar kring kastrering, bur osv men eftersom det blev så långt så håller jag mig till ett ämne och kanske skriver ett nytt inlägg senare. Lämna gärna en kommentar, frågor, tips?, vad ni tycker! Tack! /Ida

Annons:
DonQuijote
2017-08-24 07:29
#1

Ja, du ska absolut ha en till kanin tycker jag. Du verkar ta väldigt bra hand om din kanin, men som du själv säger kan du inte vara med 24 timmar om dygnet och så är du inte en kanin. Kaniner är oerhört sociala, de lever inte ensamma i de vilda och de är inte 'kolonidjur' som myten säger. Ja, de har olika hålor, men där har honorna sina ungar och de möts ständigt i tunnlarna och äter ihop, varnar varandra för fara, tvättar varandra etc. En kanin behöver andra kaniner (obs om storleken på buren tillåter detta) för att må så bra som möjligt. :) Lycka till!

-Aida-
2017-08-24 07:43
#2

Tycker det var bra argument, en till kanin blir en trygghet för din nuvarande, någon att ty sig till när inte du är hemma eller om de blir lite läskigt.
Kaniner är bytesdjur, så de har det inte lätt ute i koppel, lätt hänt att de blir rädda för lite ljud.

Sirikan
2017-08-26 19:47
#3

Som de tidigare svaren håller jag på "skaffa en till kanin"-sidan. Faktum är de allra flesta kaniner trivs allra bäst med en eller flera vänner inom samma art. För ett år sedan ägde jag en hona som var ensam och ledsen. Precis som för dig kom aktiviteter och skolan i vägen för mig så jag beslutade att det inte gick längre trots att mina föräldrar tydligt förklarat att vi inte ska skaffa ännu en kanin. Idag står jag ändå här med två kaniner jag älskar utav hela mitt hjärta, dock dog den första honan för ett halvår sedan av ålder men jag lyckades nog sto ut eftersom att jag hade hanen som var tänkt som "bursällskap". <3 Lycka till!

Ida & Milla
2017-09-03 14:38
#4

Tack för svaren! Ska börja leta runt efter en kastrerad kaninkille i ungefär samma ålder, tror det hade passat bäst :) Får nog vänta till våren isåfall eftersom det börjar mörkna nu :/

Katti
2017-09-03 19:34
#5

Ett tips? när du går med kanin i koppel; håll alltid kopplet sträckt innan kaninen är van. Alltså inte hårt, men så att den känner att den sitter fast. Det låter på det du skriver som om din kanin trodde att den var lös och kunde springa hur som helst, tills det plötsligt tog stopp om hon inte kom längre. Eller har jag missförstått? Om du bara har ett kort koppel kan du snabbt korta in det om hon blir rädd och ta tag i selen och hålla stilla om hon får panik. Då är det ingen som helst risk att hon kommer lös. 

Sen förstår jag inte varför du inte skulle kunna skaffa en kanin till för att det börjar mörkna!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Ida & Milla
2017-10-17 23:53
#6

#5 Tack för tipset! Tycker bara att hösten/vintern är så jobbig, kallt, regnigt, mörkt, mycket i skolan och andra aktiviteter. Självklart spenderar jag inte mindre tid med min kanin bara för det, men jag uppskattar det inte lika mycket. Tycker det hade varit perfekt att skaffa en till kanin till sommarlovet då jag har massa tid över och det är fint väder och långa dagar.

Annons:
Ida & Milla
2017-10-17 23:58
#7

För de som läser nu så skulle jag vilja förklara det här inlägget/tråden som stängd. Jag behövde bara skriva av mig och är glad och tacksam för de svar och tips? jag fått. Men jag har lagt det bakom mig nu och får lixom lite ångest att jag inte kan radera nu och att fler folk kan läsa och kommentera. Men aja, ha det bra och skriv inget mer här! Tack!

Upp till toppen
Annons: