Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 756 ggr
Sabelle Wångdahl
2017-08-20 21:24

Vad Är Lagen?

Hej vad är måtten om lagen för en mindre dvärgvädur? Hittar de inte xD Finns de nå bra burar att beställa nån stans kan ni gärna länka(till ett måttligt pris då man ska ha råd med vet om nåt händer och bra mat till kanin osv) jag har ca 800 undan varat till bur :) Och så undrar jag vilken den senaste månaden är att sätta ut en kanin så den hinner vänja sig och få sin vinterpäls

Annons:
[RC1393]
2017-08-20 21:31
#1

Bilaga 1:3 sidan 40

Alla lagar och föreskrifter finns att hitta på Jordbruksverkets hemsida under Djur>olika slags djur

Sabelle Wångdahl
2017-08-20 21:32
#2

#1 man tackar och bockar

Sabelle Wångdahl
2017-08-20 21:35
#3

#1 hur mkt ör 0,7 jag är inget mattegeni här….

tanglytails
2017-08-20 21:45
#4

Googla dig fram, det finns massa räknehjälpmedel online :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

NordicSunset
2017-08-20 23:15
#5

Lagen säger att om din kanin är under 2 kg så bör burmåttet vara minst 100x50x50 (Längd, höjd, bredd). Över 2 kg och upp till 3,5 kg tror jag är 120x60x60. - Är dock inte helt säker på detta, utan det är vad jag kommer ihåg sen innan när jag själv hade kaniner. Sökte lite nu och hittade att minst 0,7 kvadratmeter gäller för en kanin <2 kg, men blir lite förvirrad; hur räknar man ut vad för mått 0,7 kvadratmeter är? Roten ur? Sen då? Letar du efter innebur eller utebur? Tror du kan kolla efter både inne och uteburar på Zooplus. :) Eller så kanske någon kan hjälpa dig med att bygga en egen bur så du får allt exakt som du vill ha det? Om det är utebur du vill ha så är pallkragar ett tips?. De stora är 120x80 (tror jag, har inga burar eller kaniner längre så är inte hundra), så du kan sätta tre stycken på varandra. Det är ganska enkelt, billigt (speciellt om du lyckas få tag på billiga/gratis pallkragar) och det kan bli väldigt snyggt om man lägger ner tid på det.

Be the best version of you.

  • Zoella
[RC1393]
2017-08-21 19:30
#6

#5 Minsta mått för kanin 2-3,5 kg är 0,6 kvm, d.v.s. t.ex. 100x60 (höjd minst 60 cm). Upp till två kilo gäller 0,5 kvm, utom för hona med kull där 0,7 kvm gäller. Per kanin vid grupphållning gäller 0,3 kvm. Man räknar ut måtten bredd x längd. Kortaste sidan måste vara minst 50 cm, så t.ex. 100x50 (=0,5), 90x60 (=0,54 kvm) osv.  Drar du roten ur får du fram hur stor en kvadratisk bur ska vara, men oftast brukar man vilja göra den rektangulär så att man lättare kan nå att sträcka sig in i buren.

Annons:
Sabelle Wångdahl
2017-08-21 20:51
#7

Hej! Hittade en bur nu! Den är laglig men ändå lite och min kaninunge jag fick hem idag väger ca 1 kilo och är en dvärgvädur… jag köpte han ifrån en djuraffär men denna djuraffär köper in ifrån en privatperson och dom får inte in kaniner mer än 3 gånger om året…. han var ensam kvar med en massa marsvin och eftersom dom inte pratar samma språk fick han följa med mig hem :) han är svart kch heter Toxic och efter han blev satt i sin utebur(på ben) så har han fått vila :) hon i affären sa: du borde inte köpa han för han är sprattlig och jag tänkte bara det inte var så konstig hon jagade ju runt han i boxen klart han sprattlade då och när vi kom hem förvandlades han till en ängel :) längtar till att vakna imorn och ge han mat :)

Upp till toppen
Annons: