Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 722 ggr
NCB
8/19/17, 10:17 PM

Låta kanin bo tillfälligt hos 4 marsvin

Vi är en familj som har skaffat kaniner för första gången. Det var meningen att vi skulle ha två hanar (bor inte ihop), men det blev en syster till en av hanarna också för hon var så gosig ☺ Igår kastrerade vi hanen som ska bo med sin syster och nu ska vi vänta 1 månad på att de ska få bo i samma bur. Honan är helt otroligt lugn och snäll och idag har vi låtit henne vara tillsammans med 4 marsvin som har levt ihop i 4 år. Marsvinen är fredliga och bråkar aldrig. Det har gått jättebra ihop med kaninen, men min fråga är ändå om det är ok att göra så. Jag är rädd att kaninen ska känna sig trängd eller vantrivas på något annat sätt eller att marsvinen inte ska trivas. Ingen verkar vara rädd och alla äter och skuttar omkring. Finns det någon som vet om det är ok att göra då här? Mvh Åsa

Annons:
Fridaaaa
8/19/17, 10:24 PM
#1

Rekommenderar inte det. För mycket risker.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran2017
8/19/17, 10:55 PM
#2

Även fast kaniner och marsvin oftast kommer bra överens finns det mycket risker med att ha dem tillsammans. En kanin kan lätt skada ett marsvin då dem oftast är mycket större och dem har väldigt starka bakben. Kaniner har också en bakterie i nosen som inte påverkar kaninen men som kan orsaka allvarlig lunginflammation hos marsvin. Så jag tycker absolut att du ska flytta kaninen från marsvinen för att inte riskera några skador eller sjukdomar :)

NCB
8/20/17, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för svar! Jag tog bort kaninen från marsvinen efter era råd. Det var tur jag frågade. Hoppas inga bakterier hann smitra marsvinen 😐

Upp till toppen
Annons: