Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1253 ggr
estrahmia
2017-08-17 12:25

Coccidios

Hej. Fick bekräftat att min 10 v kaninunge har RIKLIG mängd av coccidier. Hon väger hälften av vad hon ska, äter inget och är slö. Är det värt att ens försöka få upp henne igen till frisk nivå? Är det möjlig eller är organen redan skadade?

Vi har kontakt med vet bara lite frågor i väntan.

Annons:
estrahmia
2017-08-17 12:25
#1

Om det är någon som haft coccidios får ni gärna berätta hur det gick och om ni fick bort det.

Sirikan
2017-08-17 14:49
#2

Oj, stackars liten. Vid vuxen ålder har jag för mig att kaniner har coccidios naturligt men att de inte utgör något hot, men tio veckor. Jag skulle försöka boka en akuttid och försöka stödmata den lilla med Critical Care samt få i henne vätska. Har du testat att ge henne något gott som hon tycker om? 

Väg henne ofta och håll stenkoll på vikten, sedan får vi hoppas på att du så snart som möjligt kan åka in till veterinären. Detta låter inte särskilt bra.

Jag håller tummarna för er, lycka till! <3

Smultrondraken70
2017-08-20 01:41
#3

Jag hade koccidier på mina kaniner förra sommaren. Inte kul. Har iallafall läst på massor och fick hjälp av både SVA och Vidilab för att bli av med det. Fick in parasiten av en omplacerings kanin. Vilka varianter har din kanin? Är det tarmvarianten eller/och den i levern? (den i levern heter E Stidae). Stödmata henne om hon inte äter och se till att hon får i sig vätska. Hon ska behandlas med en medicin som heter Baycox. Veterinär måste skriva ut den. Baycox tar död på alla sorts Koccidier. Miljön måste saneras (det enda medel på marknaden som går att sanera Koccidier med heter Interkokask) Utan sanering fpr du omsmitta. Tycker absolut att du ska försöka behandla. Baycox är mycket effektivt och kaniner tål det bra. Man ger Baycox för spädgris till kanin om din vet inte vet det. Håller tummarna, låter som att det är bråttom så försök få snabb hjälp. Mina kaniner blev helt friska iallafall!! och då hade den ena "massförekomst av kaninens Koccidier i blandflora" Sam även levern full med Koccidier (E Stidae). Fråga gärna om du undrar över saker, och uppdatera hur det går!

Upp till toppen
Annons: