Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 458 ggr
Djurnova.littlemay@gmail.com

Trycksår?

Hej! Jag funderar på om min kanin har fått trycksår. Han får vara ute hela dagarna i hagen (inget kompostgaller under.) Samt han går på toa (så han går du inte i sitt egna kiss hela tiden osv.) Han är heller inte överviktig. Men idag skulle jag kolla honom, så allt var bra. Jag kollade på ena baktassen och drog bort all päls på hälen, och såg en liten rödfläck. Han är då inte kal alls på hälen, utan man måste ta bort all päls för se det. Jag läste på lite och nu har jag ett lager av spån och ett tjockt lager hö ovan på spånet. (Har inget halm ännu.) Har helosan hemma, har hört att det ska gå att smörja in med det? Men vilka andra salvor hjälper? Och vad ska jag tänka på mer? Behöver all hjälp jag kan få! Tacksam för svar!

Annons:
Josefinpersson
8/15/17, 12:24 PM
#1

Är inte superinsatt i just trycksår, men har har för mig att kaniner har en röd/rosa kal fläck UNDER pälsen på baktassarna. Och det är när fläcken ser irriterad/sårig eller liknande ut, som kaniner har trycksår.. inte säker men, tror att sålänge det ser friskt ut så är det inte trycksår. :)

Josefinpersson
8/15/17, 12:24 PM
#2

Är inte superinsatt i just trycksår, men har har för mig att kaniner har en röd/rosa kal fläck UNDER pälsen på baktassarna. Och det är när fläcken ser irriterad/sårig eller liknande ut, som kaniner har trycksår.. inte säker men, tror att sålänge det ser friskt ut så är det inte trycksår. :)

Upp till toppen
Annons: