Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1015 ggr
Emmai
2017-08-14 18:30

Löst bajs i hagen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min ena kanin bajsar numera löst bajs i hagen (se bild). Rätt mycket faktiskt. Han (likt andra kaniner) är väldigt känslig i magen. Men han är känsligare än min andra kanin tydligen.. Detta kommer då alltid i HAGEN numera. Alltså inte när han i vanliga fall är i buren. Han är dessutom lejonhuvad så de är lite jobbigt att borsta o tvätta bort om de hamnar klet runtom. I hagen finns endast gräs och lite klöver (som han i vanliga fall äter utan att få löst bajs när han är i hans bur) och kanske några enstaka maskrosblad eller annat grönt. Någon som har en aning om vad detta kan vara? Gräs får han ju i buren, men då oftast mycket grövre. Klöver har inte varit något problem innan, men de kanske är de som får magen knasig? Tacksam för svar! :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
[EM_L]
2017-08-14 21:03
#1

Verkar vara Nattbajset som dom ska äta upp direkt från analöppningen.

Så råder dig att minska på pellets och grönt så att äter upp det bajset som är viktig för kaninens bakterieflora i tarmarna.

Emmai
2017-08-15 00:39
#2

#1 Okej, jag ska göra det. Men ska han inte få gå ut i hagen alls då, eller i korta stunder? För de konstiga är att de där endast kommer i hagen. Har bara sett lite i buren en gång direkt efter att han hade varit i hagen.. de har varit de dagar han inte fått gå ut i hagen alls men fått gräs o annatbladgrönt, men då har de inte kommit något löst bajs alls. Men ska som sagt minska ner på pelletsen och de gröna! :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

CamillaS
2017-08-15 10:42
#3

Precis som #1 säger så är det där inte det vanliga bajset, så du behöver inte oroa dig att han är lös i magen eller så. 
Det där bajset ska man normalt sett inte se då kaninerna ska äta det direkt då det kommer ut. Det innehåller väldigt mycket vitaminer som kaninen behöver.

[EM_L]
2017-08-15 13:18
#4

#2 Han kan vara i hagen ja. Gärna så att det inte finns en massa gräs.

Annars så räcker det nog med att du minskar på pelletsen och lite på det gröna.

Emmai
2017-08-15 17:53
#5

#4 De finns en del gräs i hagen. Men jag skulle kunna göra en liten temporär Hage någonstans där de inte är så mycket gräs. Men då måste jag ha uppsikt på honom då de finns en del katter som är på kaninerna hela tiden här i området… Pelletsen har jag minskat ner på lite försiktigt. Och grönt finns endast i hagen så han får inget i buren :) Nu när jag kollade hade de kommit något löst bajs, lite oval formad.. med hår i (två pluppar som satt ihop) men inga "vindruvsklasar". Håret är säkert pga fällningen och sen är han dessutom lejonhuvad!

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Upp till toppen
Annons: