Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 815 ggr
[juleli04]
8/8/17, 7:24 PM

djurmagazinets kanin uppfödare

Hej jag undrar om någon vet  hur man kan få reda på vem som är uppfödare till djurmagazinets kaniner eller hur man kan få reda på det?? vill gärna skaffa en stamtavla till mina kaniner, Tack sam för svar!!!!<3

Annons:
[dynamitella]
8/8/17, 7:30 PM
#1

Det där är nog hopplöst såhär i efterhand. Uppfödare som säljer djur till djuraffärer brukar knappast vara medvetna i sin Avel och ge ut stamtavlor.

Tjeja
8/8/17, 8:10 PM
#2

Du får nog fråga direkt i butiken där du köpte din kanin i så fall. För det lär vara olika uppfödare i olika städer etc.  Men som #1 skriver, det är nog inte så stor chans att du kan få någon stamtavla ändå så bli inte besviken om det inte går. Men prova fråga i butiken efter uppfödaren i alla fall innan du ger upp!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hannaahlgren
8/9/17, 6:49 PM
#3

Säljer man till djuraffär eller föder upp åt djuraffär så är det väldigt väldigt sällan det händer att de är såpass seriösa att de avlar på kaniner med stamtavlor.

Djur är vänner, inte mat

Katti
8/10/17, 9:48 PM
#4

Är inte kaninen märkt så kan du ändå inte få någon stamtavla. Hur ska uppfödaren kunna veta att det är rätt kanin?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[juleli04]
8/12/17, 3:20 PM
#5

kan jag fixa en egen stamtavla till dom och försöka ta reda på det genom täcken och uppfödare där jag bor?? <3 och kanin korsning för jag vet ju deras exakta ras

[dynamitella]
8/12/17, 3:53 PM
#6

#5
Nej. Alltså. Stamtavla förklarar vem som är föräldrar och längre bak i släkten. Det är något du måste tänka på INNAN du köper djuret. Det ska följa med vid köpet av kanin från en seriös uppfödare. 

Du kan inte gissa fram stamtavlan baserat på hur kaninen ser ut.
Och det bör inte spela någon roll eftersom du inte ska avla ändå (hoppas jag).
Stam är något man använder sig av för att se till att djuren är friska, att planera framtida Avel och inför utställning etc.
Sällkapskaniner behöver ingen stamtavla för att vara bra sällskapskaniner.

Annons:
Upp till toppen
Annons: