Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 960 ggr
Eeliin
2017-08-06 21:18

Sjuk? Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, innan idag märkte jag att min ena kanin betedde sig lite konstigt. Imorse var hon helt pigg och alert men nu sitter hon endast ihopkurad i ett hörn. Har fått henne att dricka vatten och äta lite halm och hö. Sökte även lite ifall det var förstoppning men har masserat henne på magen, me det har inte hjälpt. Vad jag vet har hon inte bajsat på halva dagen. Min andra kanin verkar också extra snäll mot henne precis som att hon vet att hennes kompis är sjuk. Någon som vet vad jag ska göra, hjälp!

Annons:
Stallmima
2017-08-06 21:24
#1

Har kaninen gjort så förut?  Det går alltid att ringa och rådfråga en smådjursveterinär, bra du fått i ninen vätska för de behöver dem. Lycka till och hoppas det går bra   🌺

Eeliin
2017-08-06 21:29
#2

Nej, hon har inte gjort så innan. Om hon fortfarande är såhär imorgon tänkte jag att jag kunde ringa veterinären. Men vill helst veta ifall det är något jag kan göra själv först 🤔

Josefinpersson
2017-08-06 21:41
#3

Testa ge henne något som hon brukar tycka väldigt mycket om, tar hon inte den så borde du kontakta en veterinär, en kanin som inte äter kan det tyvärr gå snabbt för om den inte får hjälp. Tar hon "godiset" så borde du ändå hålla koll så hon äter mycket hö! Vet inte om du har "critical care" hemma, isåfall kan du stödmata med det (om hon inte äter själv) tills ni kommit till en veterinär. Det kommer nog gå bra, största tipset är att kontakta en veterinär! :)

Josefinpersson
2017-08-06 21:41
#4

Testa ge henne något som hon brukar tycka väldigt mycket om, tar hon inte den så borde du kontakta en veterinär, en kanin som inte äter kan det tyvärr gå snabbt för om den inte får hjälp. Tar hon "godiset" så borde du ändå hålla koll så hon äter mycket hö! Vet inte om du har "critical care" hemma, isåfall kan du stödmata med det (om hon inte äter själv) tills ni kommit till en veterinär. Det kommer nog gå bra, största tipset är att kontakta en veterinär! :)

Smultrondraken70
2017-08-06 22:07
#5

Låter som magproblem då brukar dom kura ihop sig. Försök få henne att röra sig, jaga på försiktigt så hon springer runt några varv med jämna mellanrum. Börja stödmata men försiktigt, ge bara lite åt gången, är det totalstopp med magmotoriken kan man förvärra om man ger för mycket, blanda Critical care löst så hon får i sig vätska. Om du inte har det krossa lite pellets o blanda med vatten. Försök få henne att springa runt som jag skrev. Då kan magen komma igång om det är den som är problemet. Försök se om hon bajsar nåt. Kommer det nån plutt efter ett tag står det inte helt stilla i allafall. Fortsätt så, stödmata var 3-4 timme men du måste hålla kolla att hon bajsar! Kommer inga pluttar senast till i morgon bitti så står magen och tarmarna stilla då är det in akut till veterinär som gäller, åk till kaninkunnig veterinär, ring o säg att ni kommer in och åk bara sen! Tycker du ändå ska ringa och rådgöra med vet redan i kväll. Jag är ingen veterinär ska jag vara tydlig med, men har viss erfarenhet av magproblem hos mina kaniner.

CamillaS
2017-08-06 22:27
#6

Jag förlorade min kanin pga av att han fick magsäcksöverfyllnad som man kallar det trots att jag åkte in med han akut till veterinären där han fick mediciner osv. Han dog sen hemma.. Jag vill inte stressa dig på något sätt men när en kanin får ont i magen så brukar det kunna gå väldigt snabbt till att den blir livshotande dålig! Du borde verkligen redan ikväll kontakta en kaninkunnig veterinär, speciellt om kaninen inte äter då det är jätte viktigt att tarmarna hålls i rörelse. Så länge som redan har sagts så måste du få kaninen att röra sig antingen den vill det eller inte, i bästa fall kan hon få igång magen igen, men i värsta fall kommer hon bara bli slöare. Minifom är även bra att ge, men jag gissar på att du inte har sånt hemma? Annars små mängder CC så hon får någon mat i magen.

Annons:
Eeliin
2017-08-07 06:26
#7

Tyvärr så när jag kom ut i morse märkte jag att det redan var försent. Tyvärr är inte min kära kanin i liv längre :(

Josefinpersson
2017-08-07 12:28
#8

Fy vad tråkigt att höra.. Beklagar verkligen.. :/

Smultrondraken70
2017-08-08 14:01
#9

det var tråkig att höra:(

Eeliin
2017-08-08 16:54
#10

Tyvärr har min andra kanin nu också strykigt med. Förmodligen var det något virus (kommer inte ihåg vad det hette) som smittat båda två.

Upp till toppen
Annons: