Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1513 ggr
Hästbäst
2017-08-06 16:29

Burbygge fyrfackare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Sådär! Nu har i äntligen kommit igång med bygget (eller för ca 1 vecka sedan), kommer lägga upp lite bilder nu på hur långt vi kommit så kommentera INTE tills jag säger till. Vi köpte reglar, 4,5x4,5 cm och OSB skivor med måtten 250x119,7x11. Nätet vi använder är ett putsnät 1x1 ruta från jula: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/nat-793020/

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Hästbäst
2017-08-06 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Här är ritningen, måtten stämmer inte riktigt överäns med verkligheten då vi handlade från bolist istället från byggmax för det ligger så långt bort från våran stuga. Så den kommer alltså bli 250 cm lång istället. Buren kommer byggas i två delare så den blir enklare att flytta, regelbilden är på en del. Varje fack kommer bli 125×59,85×59,85 (yttermått).

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
2017-08-06 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här håller vi på att såga /fälla ut ca 2 cm på de reglarna som ska "stå upp" alltså benen typ, så att vi kan stoppa in de tvärgående reglarna där. Så slipper vi använda vinkeljärn då det blir som ett stöd så regeln inte glider ner. Vi gjorde det längst upp, i mitten och där den nedersta regeln ska ligga, alltså där alla reglar ligget emot. Hoppas ni förstår vad jag menar☺.

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
2017-08-06 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här fäller vi ut halva på de 6 främre tvärgående reglarna så att vi kan lägga regeln till bodörren där. Bodörren kommer vi också fälla ut halva på så de går i varandra. Ännu ett litet rörigt inlägg men det kommer en bättre och mer förklarande bild snart☺

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
2017-08-06 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Här har vi lagt delarna, mätt vinklar, krysmätt och börjat limma och skruva ihop de. Sedan la vi på den andra delen på den andra så de skulle bli lika. Här ser ni även hur vi fällt ut på reglarna☺.

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
2017-08-06 21:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Här är backstycket som ska målas, även resultatet. Färgen är en gul/grön lack som vi målade två lager med, kanske inte den styggaste färgen men hade den ståendes här så vi tänkte att vi kunde göra slut på den.

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
2017-08-06 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Mera färg! Nu är det dags för golvet (egentligen taket) och bakstyckerna, vi målade med en ljus babyblå färg som blivit felbruten i butiken. Den ska tydligen vara jättebra och heter Ambiance Nordsjö. Vi fick den för 100 kr, 2.5 liter. Det ser kanske lite konstigt ut på golven men vi valde att inte måla där reglarna skulle ligga. Vi målade två lager.

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Hästbäst
2017-08-06 21:54
#7

Nu får ni kommentera! Det kommer fler bilder i morgon. Fråga på om det är något☺

Hästar är våra bästa vänner

KarinHa
2017-08-12 22:13
#8

Är bygget klart? Skulle va kul att se hur slutbygget blev! :)

Hästbäst
2017-08-16 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#9

Ja bygget är klart, vi har precis fogat kanterna så jag tar lite fler bildern när det torkat men så långe får ni se när dörrarna står öppna. Allt i buren är utplockat men ni ser reglarna där boet ska vara. Vi ska ha en svart plastmatta i botten med en grön"altanmatta" över. Till nätet använde vi häftpistol, det var dock en kamp att spänna det men vi blev nöjda!

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
2017-09-02 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#10

Nu kommer (äntligen!) lite fler bilder. Egentligen kan man väl inte direkt säga att jag brutit mitt "löfte";att ta kort när fogen torkat, för den har inte torkat än😂. Det var någon gammal vi hade hemma som inte verkar funka så bra men vi orkar inte vänta ett år på det så vi har lagt in grejerna ändå… Vi har en plastmatta i botten och sedan antingen en grön matta eller torv. Vi har nyligen börjat testa torv för att se hur det funkar. Jag är nöjd med buren. Det kanske blev lite smal men på längden är den bra tycker jag, jag kommer aldrig ha en kanin i ett fack (förutom nödfall) utan isånafall en hel våning eller hela buren med flera kaniner. Det är bra att man kan ta bort boen så kaninerna får lite större "öppen yta". Det skulle dock vara bra att kunna ha kvar taken om man vill ha en sitthylla men det kanske vi fixar i framtiden. De lösa Spillkanterna är väldigt användbara (speciellt nu när vi har torv) så allt inte ramlar ut när man öppnar dörren och så det enkelt ska gå att skyffla ut allt. Dörrarna och låsen tycker jag är behändiga. Jag gillar de stora dörrarna då det kommer in mycket ljus till kaninerna och så man får en bra överblick. Även bodörren är bra eftersom man öppnar till sitthyllan samtidigt. Sådär det var väl det viktigaste (🤔), lite glömsk nu på kvällen så har väl antagligen glömt något viktigt men såg bara till om ni undrar något eller vill ha fler bilder.

Hästar är våra bästa vänner

JessicaOlin
2017-09-04 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

såhär ser våran 4 fackare ut :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Hästbäst
2017-09-04 15:07
#12

Vad fin har ni byggt den själv🙂?Blir den inte lite svårstädad med tanke på att dörrarna är så små?

Hästar är våra bästa vänner

JessicaOlin
2018-04-16 11:07
#13

nej dom ser mindre ut ä vad dom är så nej den är inte svårstädad och är väldigt enkel att jobba med :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Annons:
Upp till toppen
Annons: