Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 423 ggr
Asara
2017-08-04 21:15

Kanin som löst päls länge

Min dvärgvädur - 1 år i juni - har löst sedan månadsskiftet mars/april utan avbrott. Löser inte så mycket att han är kal någonstans, men såpass att det blir mängder av päls på kläder när man håller i honom och omkringflygande pälsmoln som ligger som ett fluffigt täcke överallt hemma. När han löste som 5månaders höll det på i 6v ca. Kan det vara så här, eller är det något knas med honom? Pigg och kry i övrigt.

Annons:
Emmai
2017-08-05 10:43
#1

Är de en lejonhuvad kanin? Vad menar du med "löst" menar du kanske "fäller"? För min lejonhuvade kanin fäller så gott som varje dag. Bara olika mycket mängder. När de gäller lejonhuvade är de därför viktigt att borsta dem minst varannan dag för att de inte ska bildas stora hårtussar eller stopp i magen. Eftersom kaniner är väldigt renliga av sig måste man borsta dem ofta när de fäller så de inte slickar i sig all päls. Då kan de i värsta fall bli stopp i magen av all päls. Man ser om de är hår i magen genom att kolla på bajsplupparna och ta isär dem.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Asara
2017-08-05 16:45
#2

Han är en släthårig renrasig dvärgvädur. Ja, jag menar fäller. Blir fundersam eftersom han fällde i några veckor vid första fällperioden, och nu tar det aldrig slut! Verkar inte vara något problem med att han får i sig päls. Mer bekymrad över att han har någon brist på något som gör att det aldrig slutar.

Upp till toppen
Annons: