Annons:
Etikettallmänt
Läst 485 ggr
[kanskemenbarakanske]
8/3/17, 6:17 PM

Köpa kanin igen

Hej allihopa. 

Nu funderar jag på att köpa kanin igen. Saknar dom små liven jättemycket. Jag bor just nu med min sambo och vi har pratat igenom detta och han är helt med på att skaffa en eller två kaniner efter vår flytt. Tanken är att det ska bli lösgående innekaniner. 

Något jag funderat på är att köpa en omplaceringskanin alternativt från uppfödare. Så har ni någon uppfödare ni skulle rekommendera eller vet någon som driver omplacering? 

Jag har heller inte bestämt Vilken ras? jag skulle vilja ha (om jag köper från uppfödare). Så har ni någon ras ni skulle rekommendera? Jag vill helst ha en kanin i lite större varianten som är framåt,nyfiken, mycket energi  men samtidigt snäll och gosig. Kanske finns det också någon ras som inte fäller lika mycket?

Hoppas ni bombar mig med tips? nu :D

Annons:
MOJ
8/3/17, 7:00 PM
#1

Va kul att du vill skaffa kanin! Jag tycker att man ska ha minst två kaniner. Även fast man är mycket med kaninen så är dom allra flesta kaniner gladare om dom har en kompis. En ras jag rekommenderar är Holländsk kanin. Vuxna kaniner väger 2,5-3,2 kg. Jag har två holländare. Jag tycker att dom har perfekt temperament. Dom har mycket energi och älskar att skutta runt och göra glädjeskutt i tex sele, men kan också vara riktigt mysiga och ligga på rygg eller i famnen och sova. Holländare är också kända för att vara väldigt sociala, och det kan jag verkligen hålla med om. Mina bebbar på 4 månader slickas i ansiktet, kan vara lösa på tomten och a är helt underbara(;.

[kanskemenbarakanske]
8/4/17, 12:16 PM
#2

Man hör så mycket olika saker om hur kaniner vill ha det. Om dom vill vara två eller inte. Vissa säger att dom är kolonidjur och inte vill bo tillsammans med någon men vill ha andra kaniner i närheten? Det jag sett är att dom verkar ha det mycket roligare om dom är två. Har faktiskt kollat lite på holländare! Verkar vara riktigt trevliga.

Linjen
8/4/17, 12:25 PM
#3

Mina kaniner verkar mycket mer nöjda när dom är tillsammans. Men ibland vill dom vara för sig själva så det är viktigt att ha tillräckligt stort så att de kan komma undan från varandra när de vill. Dessutom är det jätte kul att titta på dom när de umgås med varandra tycker jag.

[kanskemenbarakanske]
8/4/17, 1:55 PM
#4

Det får bli två då som jag tänkt. Så slipper man få ångest för att kaninen är själv hemma när man jobbar

tixEntry
8/4/17, 6:31 PM
#5

Vissa kaniner gillar sällskap, andra föredrar att vara ensamma och gillar inte andra kaniner. Och ibland gäller det att helt enkelt hitta två kaniner som går bra ihop, när de annars inte gillar sällskap. Det beror på personkemin.

Av raser skulle jag rekommendera dvärgvädur, holländsk eller fransk vädur. Fransk vädur är lite större och brukar vara lugna och sociala, medan dvärgvädurar och holländare brukar ha lite mer energi. Men det är såklart olika från kanin till kanin hur de är. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: