Annons:
Etikettallmänt
Läst 531 ggr
[Emelielundgren]
2017-07-31 20:48

Lös kanin

Hej! Hade två kaniner när jag var liten mestadels utomhus i en bur. De var väldigt osociala och ganska skygga. Funderar på att skaffa en igen men jag vill att den ska vara så snäll och social som möjligt. Har hört att de blir mer sällskapliga om man har dom ensam för att de då söker sig till en. Kan man ha kaninen släppt i rummet på heltid eller är det hel knasigt? Tacksam för svar!

Annons:
MOJ
2017-07-31 21:05
#1

Jag skulle rekommendera att ha två. Även fast du är med kaninen mycket så är dom flesta kaniner gladare när dom har en kompis. Dom kan bli lika tama fast att dom är 2. Jag har två kullsyskon, och dom är väldigt tama och snälla. Kan vara lösa på gården, kommer när man kallar, och slickar mig i ansiktet :p Om kaninen är rumsren kan du apsolut ha den lös i ett rum.

[Emelielundgren]
2017-07-31 22:13
#2

Ok va kul :) Hur gör man med sovplats och vattenflaska om man inte har någon bur? Och hur gör man med sladdar?

JessicaOlin
2017-07-31 23:00
#3

Vi har enrumsren kanin hane som går lös lite då och då  och ibland på nätterna och  han fixar de bra  han har mat vatten leksaker m.m

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Josefinpersson
2017-08-01 00:42
#4

Kaniner är extramt sociala djur och vill ha minst en kompis av samma art (en kaninvän). Så minst 2 kaniner! Jag har 2 kaniner och dom är helt lösa i ett ganska stort rum, tama och gosiga båda två. :) Ju mer tid du spenderar med dem och låter de komma till dig, desto tamare blir dem! :)

MOJ
2017-08-01 09:52
#5

#2 Man kan göra som med katter. Alltså att dom har May och vattenskålar i ett hörn tex. Om du inte vill att det ska bli så stökigt av höet så kan du ha det i en bur. Med sovplatsen kan du köpa en hundbädd, eller en filt. Men du behöver inte göra en sovplats till dom. Sladdar kan man sätta som rör runt. Om du söker på tex sladdskydd så hittar du säkert någonting.

Josefinpersson
2017-08-01 10:03
#6

På Ikea finns plastskydd som en trär på sladden, finns säkert på fler ställen. Jag använder skål för då får de i sig den mängden vatten de behöver och det är naturligare för dem, men vill du ha flaska kan du sätta upp en kompostgaller på väggen och hänga den där. :) Ha större hus av tex kartong i rummet så dem kan gömma sig/sova. Filtar eller mjuka mattor på golvet är också viktigt, mina brukar sova direkt på golvet eller i husen. :)

Annons:
sandraHe
2017-08-01 10:08
#7

Det jag gjorde var att först skaffa en hane och kastrera honom. Då hade jag honom ensam i någon månad och han blev extreeemt tillgiven. Nu har jag precis skaffat en till (fast hona då) och hon ser hur mycket min hane gillar människor och tar därför efter hans beteende.

Angående temperament så är det viktigt att du köper kanin från en uppfödare som är duktig på att avla fram bra temperament. Kolla efter rasen dvärgvädur eller holländare. De brukar vara lättast att få till gosgrisar (tydligen). 

Angående bur så skulle jag ändå rekommendera dig att skaffa en. Gör så att buren är kaninens ställe där den kan slappna av. Då vet den att den har mat, vatten och toa där. 

Kan även vara skönt att ha möjlighet att stänga in kaninen. Mina kaniner är alltid väldigt intresserade av vad jag äter och vill man kanske äta något i soffan i lugn och ro så är det bara att låsa in dem en stund. 

På facebooksidan "Friare kaninliv" så finns det massor av människor som har kaniner lösa. Gå med där och fråga om råd. Det finns väldiga många kunniga :)

Upp till toppen
Annons: