Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 512 ggr
0310Joma
2017-07-30 23:10

Min hane bitter min hona

Hej! Jag har nyligen köpt två frassar på runt 9 veckor. Det är en hane och hona. Innan vi satte dom i samma transprtbur hade dom aldirg träffat varandra, men nu verkar dom verkligen vara nära! Men i morse upptäckte jag att honan har ett sår i nacken som jag inte märkt tidigare. (Hon är lite skygg så jag har knappt fått klappa henne tills imorse då hon kom fram och satt kvcar lugnt när jag sträckte fram handen och klappade henne).  Det verkarde som att det är gammalt och jag tänkte att det var hennes mamma som had blivit iretterad på henne och tänkte bara söka upp om det är något farligt. Men när jag var där ute i deras Hage och bytte vatten så såg jag hanen (som annars alltid annars är snäll) bite henne i nacken och såg ockås att det hade börjat bli lite infekterat. Hur ska jag fåhonom att sluta? Och är det något farligt? Kan kaninen själv bekämpa infektionen eller ska man ta henne till vetrinär? Hon är som sagt skygg så vill helst undvika att utsätta henne för det!

Annons:
Linnea15
2017-07-31 14:36
#1

Tycker du ska åka till vet och sära på kaninerna innan honan får ännu flera sår! Och hoppas du vet om att honor och hanar som inte är kastrerade inte kan gå ihop! Hanar kan bli könsmogna redan vid 3 månader!:)

Upp till toppen
Annons: