Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1469 ggr
Yatzy99
7/29/17, 11:03 PM

Bettfel - frågor

Halloj,
Var häromdan hos vet och fick då reda på att kaninen har taggar på kindtänderna. Då han käkar hö dygnet runt och även alltid har tillgång till pinnar funderar vi på om det mest sannolikt handlar om genetiskt bettfel och dålig Avel helt enkelt.

Har försökt hitta fakta om bettfel men det mesta jag hittar handlar om framtänderna. Jag undrar alltså om det är någon här inne som har erfarenhet av kanin som haft/har problem med taggar på kindtänderna. Har det varit genetiskt? Har det räckt med att slipa ner de endast en gång och om inte hur ofta har ni fått åka in till vet för slipning? Hur gammal var kaninen när ni upptäckte det?

Är jätteorolig och hade varit skönt att få höra hur det gått för andra så man vet lite vad man ska förvänta sig. Är det vanligt att det är genetisk eller är det främst bettfel på framtänderna som ärvs? 

Tack på förhand!

Annons:
Ulvelin
7/30/17, 10:02 AM
#1

Följer

Linjen
7/30/17, 7:44 PM
#2

Har inte något svar på dina frågor, men min kanin verkar ha samma problem. Han är två år och jag upptäckte att något inte stod rätt till då han lät när han åt. Vi ska på återbesök hos veterinären på onsdag och kolla mer ordentligt. Han har fått smärtstillande undertiden och verkar helt som vanligt just nu. Äter utan problem alltså. Jag undrar precis samma sak som du. Veterinären sa inget om det? Hur gammal är din kanin?

Yatzy99
7/30/17, 8:45 PM
#3

Åtta månader är han och problemet har varit att han under de senaste veckorna druckit ca en liter mer än vad han "borde". Var inne hos vet för att undersöka detta och när han tittade honom i munnen så upptäckte han alltså taggarna. Som tur var hade det inte hunnit bli så allvarligt och han äter fortfarande helt normalt och så. 

Var så mycket som hände och med en livrädd kanin att ha koll på fastnade inte allt….Men vad jag minns var att vi tillsammans med vet kom fram till att risken för genetistk bettfel var ganska stor då han som sagt har en bra kost, och sen att han är så ung också så antar jag att det "passar" bra i tiden att det skulle börja visa sig nu.

Vi håller fortfarande på att utreda varför han dricker så mycket och om det helt och hållet beror på tänderna. Vet ville inte söva honom för slipning av tänderna innan han visste hur det stod till med njuren(?) och andra organ då det skulle innebära en betydligt större risk ifall dessa var dåliga. Så som sagt blev det här med taggarna en liten "sidoupptäckt" och därav blev det inte heller så mycket fokus på tänderna och jag frågade inte så mycket…

Tråkigt att höra med din kanin förresten, hoppas det löser sig!

Linjen
7/31/17, 10:06 AM
#4

#3 ok. Vad tråkigt. Jo jag känner igen det där med att allt inte fastnar när man är hos veterinären. Jag frågade min veterinär lite om hur min kanin kan ha råkat ut för detta, jag var orolig att jag har gett honom fel kost eller liknande, men han sa att det inte behöver bero på det. Min tanke var att han har ätit för mycket färskt gräs och att det inte har slitit lika mycket på tänderna som höet gör. Men det kanske inte alls stämmer. Men om din kanin inte mår bra egentligen, kanske det där med tänderna är en biverkning av njurproblemen? Då kanske det påverkar hur han äter också? Hoppas att ni får ordning på det iaf.

Yatzy99
7/31/17, 10:22 AM
#5

Det är svårt det här med kosten. Man tycker man utfodrat dem helt rätt sen dyker plötsligt ett bettfel upp och så fattar man inte vart det gått fel. Samtidigt hoppas man ju lite att det ska vara just kostrelaterat då det blir betydligt lättare att åtgärda det…Nu har jag inte jättebra koll på sånt här men man tycker ju gräset borde slita lika bra på tänderna, beroende på hur grovt det är såklart.

Det med taggarna kan mycket väl vara som du säger, en biverkning. Han mår förmodligen inte helt bra invärtes vilket som sagt kan ha skapat en "kedjeeffekt" som lett till att tänderna påverkats. Får ser hur det blir i slutändan. Blir ett par vändor till vet framöver och som vet sa får vi la hoppas på att det "bara är en enkel urinvägsinfektion" och att tänderna reder sig efter en slipning…

Yatzy99
8/1/17, 6:23 PM
#6

Puttar upp, någon annan som har erfarenhet av liknande?

Annons:
Sissen
8/1/17, 6:46 PM
#7

Min kanin på sex månader har lite sne käke vilket resulterar i taggar på kindtänderna. Dock har hon nästan vuxit ifrån det, hennes käke har liksom börjat växa till rätt plats igen. Har bara behövt slipa tänderna på henne en gång, och det stog djuraffären för. Detta var för ca 3,5 månader sedan. I mitt fall tror jag inte att hon har ett genetiskt fel, mer att hon har slagit i käken vid ung ålder, men kan såklart vara ett genetiskt fel också. Hoppas att din kanin fortfarande äter och mår bra <3

Smultrondraken70
8/1/17, 7:40 PM
#8

Har ingen direkt erfarenhet av bettfel men däremot en hel del erfarenhet av ökat drickande hos kaniner. Jag kulle vilja föreslå att du ber veterinären ta infektionsprover om det inte är gjort. En mycket vanlig orsak till ökat drickande är en infektion i kroppen hos kaninen, som bland annat kan orsakas av ett parasitangrepp, till exempel Koccidios. För att utesluta en mängd vanliga parasiter som till exempel Koccidios kan du skicka ett kollamasken prov till Vidilab. Finns även en vanlig parasit som heter E Cuniculi, och slår den sig på njurarna ger det ökad törst hos kaninen. E Cuniculi ser man genom blodprov. Ta upp dessa frågeställningar med veterinären som får avgöra hur ni går vidare om om det inte löser sig och din kanin börjar dricka normalt. Jag har haft både Koccidios och även E Cuniculi på mina kaniner vilket orsakade sekundära infektioner och att dom drack kopiösa mängder vatten. Lycka till❤️

Smultrondraken70
8/1/17, 7:42 PM
#9

#8 hjälper det att åtgärda tänderna på din kanin och den börjar dricka normalt efter det, då behöver du ju inte utesluta några andra orsaker dock.

Yatzy99
8/1/17, 9:43 PM
#10

Tack för svaren, till oerhört stor hjälp<3 

#8 Vi är väl lite inne på det du skriver. Har röntgat för att utesluta urinsten och även tagit urinprov som vi väntar på svar från. Sedan ska vi även in igen för att ta blodprov då de inte lyckades första gången. Det där med kollamasken visste jag faktiskt inte, superbra tips? som jag absolut ska ha i åtanke om vi inte hittar något från ovanstående prover!

Det låter ju som att det kan vara Koccidios eller E Cuniculi då han verkligen dricker kopiösa mängder.  Liten grabb på 800 gram är han och dricker ca 9 dl per dag. Har du märkt av någon förändring i beteendet på dina kaniner som haft detta? Har de blivit tröttare eller liknande?  

Ska ta med mig detta och diskutera lite med vet, återigen tack för svar!

Smultrondraken70
8/1/17, 10:05 PM
#11

#10 kaninen med E Cuniculi hade väldigt svårt att hålla hullet ända från det han var liten och drack som sagt kopiöst. Hade lite dålig aptit (kräsen med höet dock inga tandproblem) Annars pigg och glad. Vi gav honom en långtidskur med Axilur efter rekommendation av veterinär, men blev inte kvitt parasiten tyvärr. Sen blev han allt tröttare i takt med att han började magra av snabbare i och med njursvikt, och han fick tyvärr inte så långt liv. Trevligaste kaninen jag haft och saknar honom fortfarande:( Vår omplacering med Koccidiosis och infektion i kroppen tyckte jag inte att det direkt märktes på att han var sjuk när han kom till oss (lite sur och grinig var han dock) samt att han drack som en liten elefant:/ jag reagerade direkt drickandet som tur var. Dock så vill jag nog ändå påstå med närmare eftertanke att han efter behandlingen med Baycox och att testat rent, samt var infektionsfri, blev en gladare kanin så tillvida att han blev mindre morrig och mildare i humöret. Han var antagligen sur och grinig för att han inte mådde bra, men kaniner döljer ju sjukdom väl.

Yatzy99
8/1/17, 11:08 PM
#12

Usch tråkigt att höra om första kaninen, aldrig kul att förlora en vän<3

Ja dom gör ju det, döljer sjukdom oerhört väl. Det knepiga med vår situation här hemma har varit att i samma veva som drickandet har kommit, så har han även blivit kastrerad och börjat sin första rejäla fällning. Han är fortfarande pigg och skuttar utan problem över hela huset, dock vart det flera veckor sedan jag såg honom få glädje fnatt och göra glädjeskutt. Första tanken var väl att han slutat med sådant efter kastreringen och helt enkelt lugnat ner sig, tänkte även att fällningen tog sin del av energin. Har dock mer och mer börjat fundera på att det snarare är följder av att han inte mår helt bra… Sen är ju även det faktum att trots mängden han dricker så är kisset fortfarande koncentrerat, där ringer en liten varningsklocka…

Det är svårt det här, är ju första kaninen så man har inte riktigt något att jämföra med

Smultrondraken70
8/2/17, 10:41 AM
#13

De flesta problem som orsakar ökat drickande hos kanin går att behandla framgångsrikt! Vid Bosses njurproblem så kunde hans njurar inte koncentrera urinen så han kissade enorma mängder väldigt spädd urin. Typiskt för njurproblem som jag förstod det. Mina har aldrig druckit mer på grund av fällning, som jag observerat inte heller efter kastrering. Dom brukar ju lugna ner sig med kastrering, men jag tycker du ska lita på din intuition om du känner att nåt inte stämmer, och försöka gå till botten med att han dricker så mycket om han fortsätter med det. Har som sagt var alltid en orsak, oftast behandlingsbart.

Annons:
Yatzy99
8/2/17, 10:52 AM
#14

Skönt att höra, då känns det ju ändå som att vad han än har så borde det gå att lösa. Får se vad urinprovet säger, borde få svar om det idag. Tack för all hjälp!

Smultrondraken70
8/2/17, 6:37 PM
#15

#14 Min erfarenhet är att det är knepigt om det är nåt vaj med njurarna, så håller alla tummar och tassar här att urinprovet visar att njurarna jobbar som dom ska! Du får väldigt gärna uppdatera hur det går!

Yatzy99
8/2/17, 7:35 PM
#16

Ja vi får hålla tummarna, väntar spänt på att höra från dem. Man förväntar sig ju alltid det värsta i sådana här lägen, men hoppas verkligen inte det är allt för allvarligt. Uppdaterar absolut här när vi får reda på mer!

Linjen
8/3/17, 1:09 PM
#17

Jag var hos veterinären igår på återbesök med min kanin. Han blev sövd, röntgad och fick tänderna slipade. Tandrötterna såg bra ut, men veterinären kunde inte svara på varför han fått vassa kanter tänderna. Han trodde att min kanin inte har tagit ut tuggrörelserna ordentligt av någon anledning. Nu hoppas jag att problemet inte återkommer igen. Men kanske är det samma sak med din kanin, att han inte tar ut rörelserna ordentligt pga att han inte mår bra för övrigt? Hoppas att ni får ordning på det. Så jobbigt när man inte vet vad som är fel.

Yatzy99
8/4/17, 1:59 PM
#18

Det är som du säger, oerhört jobbig när man inte vet vad som är fel. Skönt iallafall att tandrötterna såg bra ut. Håller tummarna att problemet inte återkommer för er!

För att uppdatera lite så ringde vet nyss och gav oss besked om urinprovet. Allt såg bra ut. Inga bakterier och såg lagom koncentrerat ut. Nästa steg är alltså att komma in för ännu ett blodprov vilket blir på fredag nästa vecka. Skriver mer här när vi fått svar från det.

Smultrondraken70
8/4/17, 5:54 PM
#19

Toppen att urinprovet såg bra ut! Dricker han fortfarande lika mycket, gossen?

Yatzy99
8/4/17, 6:01 PM
#20

Ja känns bra, kanske är tänderna det beror på trots allt…får se vad blodprovet säger sen. Jajamensan ligger stadigt på 8-9 dl varje dag, är dock helt som vanligt annars i princip. Pigg och glad vilket såklart känns bra men samtidig så oerhört konstigt..

Annons:
Smultrondraken70
8/4/17, 6:05 PM
#21

#20 nåt knas är det:/ visar inte blodprovet nåt skulle jag göra en parasittest. Men som sagt var, verkligen jättebra att njurarna jobbar som dom ska! Dåliga njurar på kanin är svårt att åtgärda. Min Bosse dog ju av det som jag skrev…:/

Linjen
8/5/17, 8:05 PM
#22

En tanke bara, har han en flaska eller skål? Mina kaniners vattenflaska läcker ibland nämligen. Men du kanske ser att han verkligen dricker så mycket. Menar inte att dumförklara på något sätt, men eftersom han är pigg och som vanligt för övrigt liksom.

Yatzy99
8/5/17, 10:29 PM
#23

#21 Ja men precis, nått är det. Ska absolut ha parasittestet i åtanke ifall vi inte hittar någonting, superbra tips?. Ja känns verkligen skönt att njurarna fungerar bra. Speciellt när det är så svårbotat som du säger.  Usch, jättetråkigt med din Bosse verkligen :/ Hoppas det inte är något jätteallvarligt med grabben här hemma..

#22 Nejdå, tar absolut inte det som nån dumförklaring. Alla förslag och idéer uppskattas och hade han haft vattenflaska hade det absolut kunnat handla om någonting liknande. Dock har han två keramikskålar designade med rak kant vilket gör det i princip omöjligt för honom att välta dem. De står även i hans bur med plastbottnen så skulle någonting spillas så borde jag ha upptäckt det då vattnet inte skulle sugas upp av någonting. 

Men som sagt, har också haft den tanken att han mot all förmodan kanske lyckades välta dem. Har dock lagt säkert tre veckor på att undersöka alla möjliga orsaker inklusive att han välter ut det, men kommit fram till att det verkligen är han som dricker det. Med tanke på att han kissar det dubbla så makes det även sense att han dricker såpass mycket.

Smultrondraken70
8/6/17, 11:29 AM
#24

håller tummarna för din lillpojk❤️ fortsätt uppdatera! Har du frågor så fråga bara. Jag har haft mycket otur med mina kaniner men också lärt mig en del…. ska svara så gott jag kan!

Yatzy99
8/7/17, 2:38 PM
#25

Tack, och tack så hemskt mycket för all hjälp❤ Fortsätter uppdatera när vi vet mer

Yatzy99
8/11/17, 11:16 PM
#26

Lite uppdatering för den nyfikne! Blodprov togs på nytt idag och denna gången gick det bättre. Lyckligtvis visade sig allt se jättebra ut. Njurar, lever allt sånt fungerar precis som det ska. Känns oerhört skönt och tillsammans med vet har vi kommit överens om att låta det va nu och bara hålla ett extra öga på honom om han skulle börja bli hängig eller så. Finns såklart fler saker att göra och går såklart att ta det ännu längre. Men i nuläget känner vi att det får va bra med tanke på hur pigg o glad han är för övrigt och med tanke på hur mycket stress varje resa till vet innebär för honom. Nästa steg blir en heldag hos vet nästa vecka för plutten, då för slipning av tänderna. Sedan blir det la nått återbesök för att kolla att dom håller sig bra och sen får det räcka med veterinärbesök för ett tag framöver :)

Smultrondraken70
8/12/17, 8:03 PM
#27

Skicka ett "kolla masken" också så du ser att han är ren från parasiter skulle jag gjort. Finns att köpa "kolla masken smådjur" på Apoteket eller beställ på nätet! Lätt att göra och svaret kommer på ett Paf dagar! Men skönt att allt annat ser bra ut!

Annons:
Yatzy99
8/19/17, 12:57 AM
#28

Ledsen för sent svar!
Har tänkt lite på det här med "kolla masken". Min största fundering är, att borde inte veterinären upptäckt parasiter med tanke på blodprovet och att de kollar på blodkroppar och liknande?

Veterinären tipsade även att man kunde prova ge vätskeersättning under ett par dagar. Genom detta sätt kunde man tydligen återställa alla "ämnen" som eventuellt sköljts ut i och med drickandet och med lite tur få honom att börja dricka normalt. Funderar om man ska prova något sånt…

Det konstiga var att han för några dagar sedan bara över en natt började dricka helt normalt. Höll sig på ungefär 1,5-2 dl under två dagar. Gick även under dessa dagar ner i vikt vilket jag antar var allt vatten som försvunnit? Skumt är det. Oavsett vart han tillbaka på sina 8 dl dagarna efter och jag kan inte över huvud taget komma på något annorlunda vi gjort som fått honom dricka normalt då. Vikten återgick även till vanligt…

Liten sidofråga förresten för den som känner sig villig att svara :)
Är det möjligt för en kastrerad hankanin på 9 månader att komma in i någon slags "trotsålder" och börja kissa överallt? Grabben här hemma har nämligen också börjat kissa överallt, speciellt när han sitter still länge så lämnar han alltid en liten pöl efter sig. Trodde detta berodde på att något vart fel men alla tagna prover visar ju på att han mår bra…? Vart hyfsat rumsren innan. 

Lagom långt blev ju detta nu😃

Smultrondraken70
8/20/17, 1:25 AM
#29

Den parasit som syns på blodprov är E Cuniculi. E Cuniculi sätter sig gärna i njurarna, och ger ökad törst och det syns på att urinen är spädd ( njurarna koncentrerar urinen sämre). Men din kanin hade ju bra njurar som jag uppfattade det. Koccidier syns inte på blodprov, bara på träckprov av vad jag vet, inte heller springmask, bandmask, och liknande syns på blodprov. Koccidier kan ju ge sekundära infektioner och då ökar dom gärna drickandet, men din kille hade ju ingen infektion i kroppen som proverna visade? Sen finns en extra trist variant av Koccidier som invaderar levern (E Stidae) och då kan levern svikta= kan ge ökad törst, men då hade din vet sett det på leverproverna om hon tog sådana. Jag har aldrig hört talats om att man ger vätskeersättning till kanin för att återställa balansenmen det kanske är värt att pröva! Hade inte njurvärdena varit bra så skulle jag definitivt ha kopplat att han kissar lite överallt till "inkontinens" på grund av njurarna, men nu är ju det uteslutet. Uppfattar du att han kissar medvetet (lyfter på svansen) eller mer läcker? Han blir ju såklart kissnödig av allt drickande. Dom kan ju börja kissa lite överallt i tonåren, och slarva med att gå på lådan. Det är inget ovanligt. Kommer dock inte riktigt ihåg i vilken ålder tonåren inträffar på Kanin:/ låter som att de flesta prover är tagna på din kanin, infektionsprover, levervärden, urinprov för att kolla njurarna. Har din vet tagit prov för E Cuniculi? (du kanske skrivit det, kommer inte ihåg tyvärr. Jag skulle skickat ett parasittest så har du ju gjort allt. Kostar några hundralappar, men då har du uteslutit Koccidier också, aja men du gör som du vill. Fortsätt gärna uppdatera!

Yatzy99
8/20/17, 3:35 AM
#30

Tack för all info! Precis som du säger såg njurarna bra ut. Urinen var lagom koncentrerad och bakterieodlingen som gjordes såg bra ut. Inga spår av E. Cuniculi har hittats och inte heller någon infektion. Sist vi pratade med vet visste han faktiskt inte alls varför han dricker så mycket. Han sa att man kunde ultraljuda men samtidigt var han tveksam till det då allt annat sett bra ut och vi kom mest fram till att hålla ett öga på honom så han inte börjar må dåligt eller liknande. Det här med "kolla masken" låter faktiskt som något värt att prova. Kan ju vara något lurt som gömmer sig och lika bra att utesluta det som du säger så är man på den säkra sidan. Planen blir nog att prova vätskeersättningen och om inte det funkar (vet var något tvek till om det skulle ge något resultat men sa att man lika väl kunde prova) så blir det parasittest.

Tänkte på det här med levervärden och leverprov. Blev lite osäker nu men det görs väl genom blodprov?

När det kommer till kisseriet så kissade han för några veckor sedan verkligen överallt i mängder. Efter att att ha begränsat hans yta och tagit bort alla mattor/filtar så har det nu övergått till dessa små pölar han lämnar. Man märker att han vet att kissa bör göras i toan då han fullt medvetet hoppar dit under dagen för att göra sina behov. Däremot om han sitter stilla på ett ställe under en längre tid (tex en halvtimma eller mer) så lämnar han alltid kissfläckar efter sig. Inget lyftandes på svansen eller nått utan det är verkligen som att han läcker små pölar. Trodde som sagt att det var sjukdomsrelaterat med tydligen inte, så har funderat om det har att göra med tonåren/ren lathet. Har för mig "tonåren" inträffar mellan 6-8 månader(?) så antar det passar ganska bra in tidsmässigt på honom. De flesta rekomenderar ju att kastrera men det är han ju redan sedan månader tillbaka därav blir jag lite fundersam om det verkligen kan vara tonåren som ligger bakom…

 Samtidigt så är det ju som du säger klart att han blir kissnödig med tanke på allt han dricker. Så kan mycket väl bara vara som det blir svårt att hålla sig när man sitter och vilar..

Smultrondraken70
8/20/17, 11:26 AM
#31

Tack för uppdatering:) Levervärdena kan veterinären kolla genom blodprov. Lurigt att han fortfarande dricker så mycket:/

Yatzy99
8/20/17, 12:02 PM
#32

Ja då är även levern kollad och ser bra ut :) Det är jättekonstigt att han dricker så. Har som sagt några fler knep att prova inklusive "kolla masken" så får se vad det ger för resultat. Annars mår han ju bra och är pigg så i "värsta fall" får man bara låta honom dricka och hålla ett extra öga på honom.

Linjen
8/20/17, 12:25 PM
#33

En sak som kanske inte alls stämmer och kanske är jätte konstigt tänkt av mig, men kan han vara uttråkad? Och går och dricker för att han inte har något annat att göra? Typ som att vissa kaniner som inte blir aktiverade gnager på gallret?

Yatzy99
8/20/17, 12:56 PM
#34

Både vi och vet har faktiskt funderat på det. Att han är uttråkad eller att det eventuellt har att göra med att han har något "fix" för sig. Han har dock fri tillgång till ett rum på 20 kvadrat och har även tillgång till resten av huset när jag är hemma och plus en hel del leksaker och gömmor. Så det känns inte som att han borde vara uttråkad men vem vet. Har faktiskt funderat på att ställa vattenskålen på andra sidan rummet. I dagsläget står den typ jämte toan och där emellan skuttar han snabbt flera gånger per dag och dricker och käkar hö. Min tanke är att om man ställer vattenskålen på andra sidan rummet krävs det något mer ansträngning för att dricka….och på så sätt borde man ju kunna borde man kunna utesluta om det har med uttråkhet/"fix" att göra..

Annons:
Linjen
8/20/17, 1:39 PM
#35

#34 ja det skadar ju inte att testa? Men ja, om han har stort utrymme och leksaker borde han väl inte vara uttråkad.

Yatzy99
8/20/17, 2:00 PM
#36

Nej precis, tänker också att man lika väl kan testa. Gjorde faktiskt så att jag flyttade vattenskålen nu, får se vad resultatet blir :)

Upp till toppen
Annons: