Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 656 ggr
Gora
2017-07-24 17:49

Angorauppfödare

Hejsan!

Efter att ha läst det mesta som går att läsa dom senaste månaderna, har jag nu kommit till punkten då jag förstått att det är mycket kring det här som inte är helt digitaliserat än. Till slut måste man ställa frågor till människor och inte bara leta nya hemsidor :) Då det här verkar vara Sveriges största forum för kaniner, med mycket hjälpsamma människor, hoppas jag att hitta fler som kan hjälpa också mig.

Som bakgrund kan jag säga att jag blivit väldigt sugen att skaffa min första kanin som husdjur, ett ansvar som jag ser mycket fram emot. Det kommer vara en s.k. sällskapskanin/inomhuskanin som kommer gå mer eller mindre helt fritt (med begränsningar). Det som varit väldigt svårt att greppa är då exakt hur utbrett kaninavel är i Sverige. Vilka exakta väntetider det t.ex. kan bli beroende på hur specifika önskemål man har? Det verkar som att det finns många som avlar som inte har hemsidor och har dom det är dom sällan informationstäta.

Om jag då ger ett konkret exempel. Det jag har fallit för är specifikt engelsk angora, det behöver vara en hane, jag vill verkligen ha den redan som ung (8-12 veckor helst). Viktigaste är dock såklart att den är väldigt lugn och redan människovan, samt att uppfödaren är seriös. Ska inte tävla eller liknande, så behöver ingen intyg eller liknande som jag sett att det skrivits om dock (stamtavla?).

Är det här helt orimligt? Kan jag behöva vänta i 20år? Borde jag vidga mina vyer?

Bonus: I Sverige verkar fransk angora eller engelsk angora sällan specificeras, trots att det är stor skillnad. Kallas någon av dom någonsin för någonting annat eller är det bara att man måste kolla på bilderna?

Extremt tacksam för all hjälp jag kan få!

Annons:
[RC1393]
2017-07-24 18:01
#1

Angorakanin i Sverige är en ras, med en rasstandard, därför specificeras det inte då hela rasnamnet i Sverige är just angorakanin. Bläddra ned en bit så hittar du hur angorakanin efter svensk rasstandard ser ut: http://www.skaf.info/rasparad.html

Någon omöjlighet tror jag absolut inte det är att få tag på en angorakanin inom överskådlig tid med dina krav, men du får räkna med att en del uppfödare drar öronen åt sig om du inte tänkt utnyttja ullen på något vis.

Gora
2017-07-24 18:18
#2

Ah, okej, tack för länken! Väldigt intressant med "Såväl England som Frankrike vill göra anspråk på Angorakaninens uppkomst." också, har inte läst det som en konflikt tidigare. På bilden ser den enligt mig mer engelsk ut iaf, men rätta mig gärna om jag har fel.

Okej, det låter ändå positivt! Och det hoppas jag verkligen inte ses som något negativt att det inte är huvudsyftet. Vet allt det innebär och känner flera som gärna skulle vilja göra en tröja av ullet, det är bara en bonus. :)

Har du några tips? på var man bäst skulle kunna vända sig tas dom tacksamt emot också!

Agda
2017-07-24 18:20
#3

Har du facebook så finns det några angoragrupper där du kan hitta uppfödare.

Den angora vi har i Sverige idag verkar i grunden vara en blandning av den franska och den engelska sorten.

[RC1393]
2017-07-24 18:27
#4

#2 Jag har ingen aning faktiskt, jag har inte angora själv. 

Brukar inte vara ett problem om det är en "bigrej" att ta till vara på ullen, kravet brukar bara vara att den ska tas till vara på. Sen om du ger bort eller använder själv tror jag är av mindre relevans för de flesta uppfödare🙂

Leta vidare på SKAF's hemsida, där finns länkar till lokalföreningar. I din närmaste avelsförening kanske det finns en angorauppfödare om du har tur.

Upp till toppen
Annons: