Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 858 ggr
Linjen
7/24/17, 4:51 PM

Kanin som plötsligt pratar?

Hej. Jag märkte igår att min kastrerade hane pratade när han fick mat. Han knorrar eller kurrar, påminner lite om ett marsvin. Rätt tyst men ändå hörbart. Det är inte samma brummande ljud som han hade innan han kastrerades. Det låter jätte gulligt, men är det normalt? Eller är det något som är fel om han gör så? Min första tanke var att han har problem med luftvägarna, men när han sniffar på mig låter det inte något ur näsan. Det verkar vara när han får något gott, som maskrosblad eller grenar som han gör så. Han verkar vara precis som vanligt för övrigt. Han är två år och har inte låtit så tidigare. Någon som varit med om något liknande? Bör jag ta honom till veterinären för en kontroll?

Annons:
BrittaD
7/24/17, 4:53 PM
#1

Alice i Underlandet?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Agda
7/24/17, 6:16 PM
#2

Har själv varit med om några hanar som börjat "prata" när de varit i vuxen ålder, de pratade också bara när de fick mat eller något annat gott. Så det är inget farligt, bara ett tecken på att kaninen är glad.

Linjen
7/24/17, 9:01 PM
#3

#2 ok, det känns lugnande att höra. Nu tyckte jag dock att det lät lite rossligt, men jätte svårt att avgöra. Jag tror nästan att jag ringer veterinären imorgon ändå. Vill inte riskera att han blir sjuk och jag ignorerar symptomen.

Linjen
7/25/17, 5:15 PM
#4

Uppdatering om någon är intresserad eller får liknande problem: Vi var hos veterinären idag och det visade sig att han har lite vassa kanter på kindtänderna. Inget allvarligt än så länge, men det blir ett återbesök med lugnande, röntgen och en ordentlig koll och troligen tandslipning. Fram tills dess ska han få smärtlindring. Så han "pratar" för att han har ont. Jag är glad att han gjorde det för han är pigg och glad för övrigt så jag hade kanske inte märkt något annars.

Upp till toppen
Annons: