Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 586 ggr
Kanintjejen123
7/24/17, 1:33 PM

Kaninungar känsliga mot gräs?

Hej hej, jag har två kaninungar eller de är lite mer än 3 månader. När jag fick hem kaninerna, alltså när de var 2 månader så hade de en Hage som de fick vara i väldigt mycket och där åt de massa gräs och vi gav även de massa gräs. Nu har även vår pappan byggt en Hage som sitter ihop med buren så de har tillgång till den hela dagarna, och vi brukar byta plats på den ibland just så att de ska få nytt gräs och de äter jättemycket gräs. Men nu har jag hört att kaninungar är känsliga för gräs, och vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vill ju att de ska få vara ute i sin Hage och äta gräs när de vill, men samtidigt vill jag ju såklart att de ska må bra. Vill bara säga att med gräs menar jag även maskrosblad och klöver bl.a. Är lite orolig över detta nu och min fråga är då vad ska jag göra? Tacksam för svar!

Annons:
tlover
7/24/17, 2:24 PM
#1

Faran är främst då dom går över från mjölk till gräs/hö alternativt då dom går från bara hö till gräs på våren.

Kaniner generellt behöver vänja sig vid ny mat ganska långsamt.

Då dom redan ätit massor av gräs så borde det inte vara några problem. Dessutom så är dom ungdjur nu snarare än kaninungar

l'm back

Linnea15
7/24/17, 8:20 PM
#2

Är kaninungar vana med gräs sedan dom är små är det bara bra att dom äter gräs. Men har dom tidigare bara ätit pellets och hö och dom får mycket gräs på en gång är det inte säkert att dom överlever tyvärr:(

Kanintjejen123
7/25/17, 9:58 AM
#3

#1 och #2 ni skriver helt olika saker, men jag hoppas att allt går bra med mina kaninerna. För ensålänge är de väldigt pigga och helt som vanligt.

tlover
7/25/17, 10:09 AM
#4

#3 Hur menar du nu? Vi säger ju samma sak fast på olika sätt

l'm back

Upp till toppen
Annons: