Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 395 ggr
Ellenekli
2017-07-22 17:43

Vad ska jag göra med bettfels kanin?

Min framtids avelshane visade sig ha fått bettfel, vet inte om han är född med det eller om han skadat sig så det blivit så.. någon skrev i mitt andra inlägg att man kan avla på kaninen om bettfelet inte är medfött men stämmer det? Mina föräldrar fattar inte allvaret i detta och tycker att man kan avla på han ändå hur många bilder på hemska bettfel jag än visat.. Så fort som möjligt ska vi iallafall åka och se hur allvarligt bettfelet är och om enda lösningen är avlivning 😢 Är det någon som vet om veterinären kan se om det är medfött eller en skada som det uppstått från? Tänker att jag ska kontakta uppfödaren och säga att han har bettfel, läste igenom hennes annons och det stod att alla ungar de säljer är bettfels kontrollerade och det är därför jag tvivlar på om det kan vara medfött men det kan ju ha växt fram under dessa få veckor? Skriv vad ni hade gjort för jag behöver många bra tips? av personer som kan bettfel nu! Han är så glad och pigg så vill inte göra mig av med honom i första hand 😢

Annons:
Fridaaaa
2017-07-22 17:50
#1

Är det pga skada så ärvs det inte vidare nej
Men bästa är att ta ut kaninen från Avel för att vara helt säker. Man får inte avla på kaniner med defekter dessutom, olagligt.

Bettfel kan uppkomma senare i livet, kommer inte alltid när de är bebisar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ellenekli
2017-07-22 19:01
#2

#1 han är bara 3 månader och upptäckte det för en vecka sen ungefär

Fridaaaa
2017-07-22 19:47
#3

#2 Låter högst troligt att det är ärftligt tyvärr.
Och då finns det inget att göra tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linjen
2017-07-22 22:04
#4

Kaniners tänder växer rätt snabbt om jag har förstått det rätt. Så när det väl blir fel kan det gå snabbt även om uppfödaren kontrollerade tänderna innan han kom till dig. Jag har en kanin med ett medfött tandproblem och jag hade blivit väldigt arg om uppfödaren vetat om att någon av föräldrarna hade tandfel med tanke på att det faktiskt orsakat henne onödigt lidande.

Upp till toppen
Annons: