Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 969 ggr
Linneaaaa
7/19/17, 10:06 PM

Arg kanin, HJÄLP!!!

Jag behöver lite hjälp.

Jag har 3 kaniner, Sally (kastrerad hona, 1 år), Doris (kastrerad hona, 1 år), Teddy (kastrerad hane, 1 år). Doris och Teddy bor tillsammans och Sally bodde själv.

Ett problem var att Sally var deprimerad. Hon är den som är mest social och blev alltid jätteglad när man kom och ledsen när vi gick där i från. Så vi köpte en hane (Pettson) på blocket som är 2 år gammal. Och de klickade direkt! De började tvätta varandra genom gallret direkt så vi släppte in de till varandra. Och de trivs jättebra tillsammans.

Men när vi satte ner Teddy och Doris på andra sidan så blev Teddy skogstokig. Han bet och jagade Doris och attackerade Pettson genom gallret, sen på kvällen så bet han även mig (vilket han inte gjort förut, han har varit en nallebjörn innan). Vi fick sätta för i buren så att de inte kunde se varandra men Teddy vaktar fortfarande och morrar och hugger efter mig ibland.

Hur kan vi göra för att underlätta för Teddy? Hade honom ute på gräset i koppel (vilket han brukar älska) men han bet mig nästan och grävde fanatiskt i gräsmattan samt att det såg ut som att han försökte mörda gräset när han åt av det.

Är öppen för alla förslag :)

Annons:
Linjen
7/20/17, 9:02 AM
#1

Han kanske biter dig för att du har lukt på dig från den andra hanen? Hur länge har du haft den nya kaninen? När jag köpte en ny kanin och satte bredvid mina första två blev dom helt galna. Det tog säkert två veckor innan de hade vant sig vid deras nya granne och idag går de ihop alla tre. Så jag skulle låta det ta lite tid för dom att vänja sig vid nya kaninen. Går det att sätta burarna längre från varandra? Prova att byta kläder och tvätta dig jätte noga efter att ha pysslat med nya hanen, eller pyssla med nya kaninen sist. Men det kanske är svårt med tanke på att de har väldigt bra luktsinne. Men kanske underlättar lite.

Linneaaaa
7/20/17, 11:11 PM
#2

Jag har haft den nya kaninen i drygt en vecka. Tyvärr kan vi inte sätta burarna längre ifrån varandra då kaninerna bor i en sandbur som är delad på två, men de kan inte se varandra och då reagerar Teddy inte.

Ska absolut testa det med kläderna och att tvätta mig när jag går mellan de två burarna. Tack för tipset

JessicaOlin
7/28/17, 1:13 PM
#3

har han ont nånstans? då kan dom bli sura med
sen kan de va dominans som att lukt fån annan hanne

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Wellcraft
7/28/17, 3:25 PM
#4

Han är nog taggad för att han nu vet att det finns en till hane i närheten.
Att han attackerar dig har att göra med att han nu är på sin vakt, den första instinkten kan vara att dina händer är den andra hanen, spec. om du luktar från den andra kaninen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: