Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 753 ggr
Ellenekli
2017-07-18 12:42

Är detta bettfel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft min 5 kanin nu i ungefär 1 månad. Han har gått på gräs, hö och pellets + lite havre för att få lite aptit och fett (brukar ge ungar lite havre tills de ör 3 mån). Jag vet att jag kollat tänderna på han innan men nu när jag kollade sp såg jag att de såg lite konstiga ut. Men jag vet inte om han bara har långa tänder eller om det kan vara bettfel? Sen undrar jag om man kan avla med en kanin på bettfel eller om det är förbjudet? Han är nämligen tänkt att ha i aveln..

Annons:
Ellenekli
2017-07-18 12:44
#1

Han har vad som ser ut som ett underbett och en av de två tänderna där nere är längre än den andra om det inte förekom på bilden!

Linnea15
2017-07-18 12:55
#2

Ser verkligen ut som ett bettfel. Och om du inte vet om man får avla på en kanin med bettfel tycker jag du ska läsa på mera innan du avlar!! Man får inte avla på djur med defekter som skapar lidande vilket ett bettfel gör!

Ellenekli
2017-07-18 13:34
#3

#2 okej tack för svaret. Kan man fixa ett bettfel eller göra det bättre på något sätt? Jag har googlat och frågat om bettfel innan när jag skaffade min andra kanin för något år sedan men inte hittat något.

Ellenekli
2017-07-18 13:35
#4

#2 jag kan mycket om kaniner och avling och har 6 års kunskap av kaniner! Men har aldrig varit med om bettfel hos mina kaniner.

sossos
2017-07-18 19:26
#5

Bettfel tyvärr, och olagligt att avla på. Hur gammal? Äter han  ordentligt? Vissa gånger är det enda alternativet avlivning, ibland kan framtänderna dras ut eller slipas regelbundet, vet inte om det går i ditt fall, uppsök veterinär!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Ellenekli
2017-07-19 17:49
#6

#5 han är tre månader denna om en vecka. Han har inga problem och är jätte pigg och glad, han kan ha lite problem att få tag i grenar ibland men han äter ordentligt. Men det jag tycker ör konstigt är att jag kollade om han hade bettfel när jag fick honom och det hade han inte utan tänderna såg precis lika dana ut som på mina andra kaniner. Sen nu har han plötsligt fått bettfel. Tycker det ör fruktansvärt tråkigt att det inte går att avla på honom nu för han är en sån fin kille och så himla mysig och snäll och han hade fått super fina ungar.. och nu har jag en till kanin som bara tar plats som jag inte har någonspeciell användning för förutom hoppning..

Annons:
Ellenekli
2017-07-19 17:51
#7

#5 läste att man kan klippa tänderna och vart med när dom klippt tänderna och undrar om han bara har underbett och om man tar hand om tänderna om de kanske går att avla då? Om man sköter tänderna på han och ungarna? Så himla typiskt att detta skulle hända :(

CamillaS
2017-07-19 20:45
#8

#7 Man ska aldrig klippa tänderna på en kanin då det kan orsaka sprickor i tänderna som kan gå ända upp i tandroten och kaninen kommer få ett ännu större problem än innan. Fila tänderna är däremot det man bör göra om man ska låta kaninen genomgå en sådan behandling. Problemet försvinner inte bara för att du filar ner hans tänder eller opererar ut dom. Han kan föra över sitt betttfel till nästa generation endå, vilket skulle vara grymt oansvarigt att låta en kull ungar komma till värden med vetskapen att ena föräldern har bettfel. Ungarna kan bli bettfelsbärare eller så får dom bettfel själva. Det är inte ok att avla fram sådana ungar för att sedan tänka att, får ungarna bettfel så är det bara att slipa deras tänder med. Det bästa du kan göra i denna situation är att ta kaninen till en kaninkunnig veterinär som får bedöma vad som ska göras så han får sina tänder fixade i första hand. Sedan finns det även fall där kaninen fått bettfel pga att den har skadat sig. Skulle det istället vara fallet så beror inte bettfelet på att det är genetiskt och då skulle man kunna avla på honom. Men jag vet inte, en veterinär borde kunna avgöra den saken.

sossos
2017-07-20 08:50
#9

Se till att meddela uppfödaren också, vissa uppfödare har bettfelsgaramti och tar t.ex. tillbaka kaniner med genetiskt bettfel. Sen kan jag tro att hen vill veta om bettfel upptäckts så hen kan ta ut föräldrarna ur Avel. Men du måste till veterinär!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

CamillaS
2017-07-20 11:01
#10

#9 Precis. En bra påpekan där med.

BlankaEmilsson
2017-07-20 12:08
#11

Ja han har underbett

Twix*
2017-07-20 12:21
#12

Jag kan tänka mig att anledningen till att bettfelet kom så "plötsligt" är att han förmodligen slarvat med att äta hö och grenar av allt kraftfoder han får.  Dock kan det ju såklart ha växt fram med åldern också om hans käke/tänder växt någon millimeter tokigt

Jag skulle omgående ta honom till veterinär även om han verkar pigg och försöker att äta, kindtänderna bör kollas upp samt att diskutera med veterinär om det går att åtgärda osv.

Det är alltid tråkigt när saker och ting inte går som man tänkt sig, men det är tyvärr baksidan av att ha djur, oväntade saker kan hända och ibland är tyvärr avlivning den enda vägen att gå.

Hoppas det löser sig!

Upp till toppen
Annons: