Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 632 ggr
K-G&Lottie
2017-07-11 21:23

Ledbandsskada Dvärgkanin

Hej kära kaninälskare!

Jag har två helt fantastiska 1 åriga Teddzdvärgkaniner. Syskon, en tjej och en kille (Killen är kastrerad). I söndags skedde en liten olycka med min fina lilla unga herre. Han hoppade från ett avstånd som han egentligen hanterar bra, men landade dåligt och högra fram "foten" hängde och han stödde inte på benet. (9.7)

Självklart åkte jag till djurakuten (fördelen med att bo i en stor stad) och vi röntgade och diskuterade och han fick smärtmedel. Hans fot är inte bruten och vi fixerade den i söndags och tog bort fixeringen idag (11.7). Min vanliga veterinär var inte säker på sin sak och skickade mig till en speciallist som än en gång kollade på honom och kände och kontrollerade foten ordentligt. Jag blev hemskickad mer smärtmedel och vila. Är det någon som varit med om något liknande? veterinärerna pratar om att det är något problem med ledbandet i foten, men de vet inte riktigt vad de skall göra. De har gett oss ordination om vila. 

För övrigt är han pigg, men tjurar över att han måste sitta i buren - han hoppar normalt fritt i hela lägenheten 24/7. Äter och dricker normalt, även sina toalett besök är som vanligt.

Då jag överhuvudtaget inte kunde hitta något på google om detta vill jag skiva denna tråd för att få råd av någon som förhoppningsvis har varit med om något liknande med ett förhoppningsvis positivt resultat.

Snälla snälla säg att det finns en bra lösning! Tack på förhand!

Annons:
Smultrondraken70
2017-07-12 10:20
#1

Är inte veterinär så ta mitt svar efter det;) men av den erfarenhet jag har så är det mycket positivt att det är ett framben. Bakbenen bär tyngden och skador på dem är betydligt känsligare och svårare att åtgärda. Hur mår din kanin idag

Smultrondraken70
2017-07-12 10:21
#2

#1 skulle vart ett frågetecken i slutet:)

K-G&Lottie
2017-07-12 15:10
#3

#2 ja så långt har jag också kommit fram till av alla trådar som finns här. Han är pigg och hoppar runt i buren. Stödjer inte riktigt benet. Men positivt (som jag ser det) är att han har börjat använda foten när han tvättar sig. Han lägger sig även raklång i buren som han alltid gjort innan han skadade foten. Han äter och dricker och går på toan som han ska. Så han verkar ganska bra, men smärtmedel och kaninernas goda förmåga att dölja smärtan gör mig väldigt förbryllad och orolig 😔 Tack för ditt svar!

Upp till toppen
Annons: