Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1899 ggr
Lakritsstjärna
7/6/17, 11:02 PM

Automatisering av kaninbur under semestern.

Jag har ingen kanin vakt en vecka i sommar och nördig som jag är så håller jag på att automatisera Kaninburen. Kopplat vattenflaskan till en vattenslang, matautomat typ en sådan man har till fiskar fast denna har jag gjort själv med en petflaska, plastbestick, slangar och micro kontroller. Håller just nu på att försöka få ordning på mina övervaknings kameror så dem går att koppla till wi-fi så jag kan titta på dem när jag är borta och se hur kaninerna mår. Jag har bara lite problem med hur jag ska göra med automatisering av påfyllning av hö, Några smarta idéer?

Annons:
Namiko
7/6/17, 11:16 PM
#1

Du är medveten om att det är olagligt att lämna djur utan tillsyn så länge hoppas jag. Och hur ska du göra om något krånglar eller om kaninen blir sjuk? Hittar du ingen som kan vara kaninvakt så är det tyvärr att stanna hemma med kaninen som gäller.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Lakritsstjärna
7/6/17, 11:22 PM
#2

Jag vet det men i det här fallet så är de inte utan tillsyn därför jag håller på och fixar övervaknings kameror. Så om något händer så ser jag det och ber någon komma dit. Har 3 st så ser hela buren.

Niseeu
7/6/17, 11:27 PM
#3

Enligt lag ska kaniner ha tillsyn minst en gång om dagen om du lämnar dom ensamma utan tillsyn så bryter du mot lagen. http://www.djurskyddet.se/tips/blivande-djuragare/kanin/ Du kan inte se om kaninerna blivit skadade eller sjuka via en övervaknings kamera. Om du lämnar dom ensamma så bryter du inte bara mot lagen du gör något extremt oansvarigt också! Tex så lär du inte ens märka om din hemma gjorda foderamutomat slutar fungera och vatten kan du inte heller förlita dig på att dina hemma gjorda lösning ska funka och du lär inte märka om dom inte gör det heller. Vad gör du om någon av dina kaniner blir akut sjuka och behöver veterinär vård omgående? Det kan hända vad som helst medan du är borta och när det kommer till sjukdom så är det osannolikt att du ens kommer se det via en övervaknings kamera.

Lakritsstjärna
7/6/17, 11:57 PM
#4

Nej bryter inte mot någon lag då. Påstår att de har bättte tillsyn än en kaninvakt 2 gånger om dagen nu kan jag gå in och se de när jag vill och ser då hur de mår. Varför skulle jag inte kunna se om en kanin är skadad? Det står inte att man fysiskt måste vara där och ge tillsyn utan ska ha ha tillsyn vilket de har. Din åsikt om de är oansvarligt eller ej är helt ointressant utan det jag bryr mig om är att kaninerna ska ha så bra som möjligt under tiden jag är borta och att jag ska kunna känna mig trygg under tiden. Säg att kaninen Skadar sig efter att kaninvakten varit där och kanske inte är tillbaka på 12 timme då har kaninen legat skådat mycke längre än vad mina gör med övervakningskamera. Kommer testa all utrustning ett tag innan så jag ser att allt funkar som det ska. Har automatisera mitt saltvattenakvarium tex, där får jag en varning så fort något värde eller temperatur är fel och akvariet har aldrig funkat så bra som nu. Det är ju masa prat om att man även ska ha robotar som tar hand om våra äldre och sjuka i framtiden så mina kaniner är väll bara lite före sin tid. Djur i livsmedels industrin där är det mesta automatiserat. Orkar inte argumentera mer lagar och annat. Var inte oroliga följer lag och lämnar inte mina små älsklingar utan att jag är säker på att de har de bra. Kommer en som vattnar blommor varannan dag också så henne ringer jag dit direkt om det skulle vara något. Så är det någon som har tips? på hur man gör med Hö?

Lakritsstjärna
7/7/17, 12:02 AM
#5

Denna lag: "En kanin ska enligt lag ha tillsyn minst en gång om dagen" Check! den följs och kommer att ske via min mobil många gånger om dagen.

Niseeu
7/7/17, 12:11 AM
#6

#5 Övervakningskamera räknas inte. Lagen kräver att en person ska se till kaninerna så jo du bryter mot lagen om du inte har en person som kommer och ser till kaninerna en gång om dagen. Jag hoppas att inte någon här ger råd till dig angående hö så du kan lämna dom ensamma.

Annons:
MOJ
7/7/17, 6:50 PM
#7

Kan du inte fråga hen som som ska vattna blommorna om hen kan kolla till kaninerna också. Det var väldigt kreativa med övervakningkamror osv. Hen behöver ju inte ge mat elr vatten utan bara kolla till dom. Hur länge ska du vara borta?

eMund
7/7/17, 9:19 PM
#8

Jag har också funderat på detta. Passar bra som komplement till vanlig tillsyn. Att mata ut vatten och pellets ser jag inte som något problem. Det svåra är att kunna ha hö o den omfattningen som behövs. Min senaste ide var att släppa ner hö en extra gång om dagen. Vilket kan vara praktiskt när man jobbar långa dagar. Men då måste någon "ladda" maskinen med hö i samma veva som man utfodrar kaninen på vanligtvis. Övervakning av kaninburen är ingen dum ide. Tex kan man enkelt känna av temperatur, luftfuktighet och annat som påverkar kaninens trivsel. Tex kan man mäta hur mycket kaninen rör sig. Uppritat som graf kan man lätt se om djuret plötsligt blir mindre aktiv över tid.

Sagaeleanor
7/9/17, 12:40 AM
#9

Det är inte tillåtet enligt lag att lämna djur över natten. Det finns pensionat, både privata och vissa djuraffärer, som tar in smådjur under längre perioder.

[EM L]
7/9/17, 9:26 AM
#10

Säger som alla andra. Om du inte kan hitta nån som tar hand om den och ger tillsyn, så blir det att stanna hemma. Så enkelt är det.

Lakritsstjärna
7/9/17, 9:50 PM
#11

#9 snälla du då bryter jag enligt dig mot lagen varje natt om jag inte kan lämna dem över natten. Jag har ute kaniner som står på tomten. Efter att de fått vatten, mat och hö går jag själv in i huset och lämnar dem själva "bryter mot lag" till morgonen. kommer inte börja tälta bredvid Kaninburen någon måtta får de vara. Var hittar ni alla dessa lagar. Vill gärna ha länkar till lagen att man måste sova bredvid kaninerna och att tillsynen måste ske av fysisk person på plast. Men speciellt den att man inte får lämna över natten den skulle vara kul att se. Kanske ska börja ha kaninerna i sängen får se hur glad min sambo blir då :)

Sagaeleanor
7/10/17, 1:13 PM
#12

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf "21 § Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en gång dagligen." Detta kan visserligen tolkas så som att det går bea att lämna kaninen över natten men daglig tillsyn är ändå nödvändig. Ett automatiserat system med nätverksberoende övervakning är inte att anse som betryggande i min värld. Ring en vän eller hyr in djuren på pensionat, ärmitt tips?.

Fridaaaa
7/10/17, 2:08 PM
#13

De ska ha mänsklig tillsyn så du behöver någon som kommer dit minst 1 gång/dag och ger mat, vatten och kolla till dem.

#11 Natten är man i regel hemma. Man får lämna ensam max 24 timmar. Inte mer. Så man kan inte jämföra med natten nej. Tillsyn ska de enligt lag ha minst 1 ggr/dag. Såklart får man lämna dem själva, men som jag skrev, i max 24 timmar inte mer

Och nej det är inte lag på att de inte får vara själva på natten

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
7/10/17, 2:10 PM
#14

#9 Det stämmer inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EM L]
7/10/17, 4:55 PM
#15

Var på läger förra året med min klass under mer en 24 timmar och min pappa håll koll. Gav henne vatten och mat. Samt gosade med henne väldigt mycket.
Kaniner behöver tillsyn minst en gång om dagen!

Övervakningskameror är inget bra alternativ för tillsyn.

Lakritsstjärna
7/10/17, 4:55 PM
#16

Då följer jag lagen. Betryggande sätt tycker jag att det är. Jag har även googlat en hel del och hittar ingen stans att detta skulle vara olagligt. Jag tror detta är det bästa för kaninerna. Skulle internett inte funka eller att en kamera ramlat ner så ringer jag dit någon. Samma sak gäller om en kanin skulle se ut att bete sig konstigt. Skulle aldrig lämna på ett pensionat då litar jag mer på min övervakning och teknik jag utvecklat själv då kan jag ha full kontroll själv. Både jag och min sambo har studerat eller jobbar med robbotik och inbyggda system. Vet 2 olika personer som lämnat in på pantionat där kaninerna dött. En av troligen av värmeslag då kaninen inte hade någon skugga mitt på dagen. Där sitter de ofta i små burar. Mina har ca 9 m2 att springa på och många skuggplatser hela dagen. Där av 3 övervaknins kameror. Så kör nog på det känns säkrast trotts allt. Löst hö problemet nu också tror jag ska bara testa några veckor innan att allt funkar som det är tänkt :)

Fridaaaa
7/10/17, 6:06 PM
#17

#16 Kameror räknas inte som tillsyn. Det gör enbart mänsklig kontakt med kaninerna. Så jo, lämnar du dem flera dagar,utan mänsklig tillsyn, bryter du mot lagen.

Ordna kaninvakt eller stanna hemma.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niseeu
7/10/17, 6:09 PM
#18

#16 Att du tycker att det är ett betryggande sätt spelar ingen roll det tycker inte lagen och det är dessutom bara ren idioti att lämna kaninerna ensamma med hemma gjorda foder och vatten system som kan sluta fungera när som helst. Enligt lag ska det vara en person och inte kamera som ser till och tar hand om kaninerna INSE ATT DU BRYTER MOT LAGEN OM DU LÄMNAR DOM ENSAM UTAN EN PERSON SOM TAR HAND OM DOM EN GÅNG OM DAGEN! Du får stanna hemma om du inte hittar någon kan du hand om kaninerna när man skaffar djur så måste man anpassa sig efter dom det är ens skyldighet som djurägare. Jag hoppas någon kommer på dig om du lämnar dom ensamma så du inser vad du håller på med.

Lakritsstjärna
7/10/17, 7:13 PM
#19

Hjälp mig hitta den lag texten då så kan jag kanske se över annat alternativ. Har gofglar och ser inga hinder. Att det endast är mänsklig tillsyn och att övervakning med tillgång på mänsklig kontakt om något inte verkar stämma inte gills. Annars anser jag inte att jag bryter mot någon lag. Erat tyckande räknats inte som lag. Kommer hur som helst se till att mina kaniner kommer må så bra som möjligt och inte fara illa under tiden och det är ju det viktigaste.

Fridaaaa
7/10/17, 7:30 PM
#20

#19  Det är inte tyckande. Det är så. Kamera räknas inte som tillsyn
Sedan är det lag på att de ska få nytt vatten varje dag också

Allt står på jbv hemsida.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Lakritsstjärna
7/10/17, 7:47 PM
#21

Kopplad till vatten slang med nivå givare som fyller på konstant när de dricker. Kan även följa nivå via mobilen och har ett back upp system som är oberoende av det första systemet. Något mer? Länk till lag?

emmafemma05
7/10/17, 8:32 PM
#22

Tycke inte detta verkar som en bra idé. Om automatiseringen inte skulle funka skulle antagligen kaninen lida eller i värsta fall dö. Lagen säger att du får lämna kaninen Max 24 timmar ensam. Så om det är en dagsutflykt så är det väl okej. Tycker du ska leta lite till efter kaninvakt!

Fridaaaa
7/10/17, 8:32 PM
#23

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lakritsstjärna
7/10/17, 9:14 PM
#24

Står inget där heller om att detta skulle vara olagligt. Detta system har både hängslen och livrem. Risken att kaninerna skulle lida och bli utan mat och vatten är i det här fallet obefintligt. Har ett back upp system och övervakningskamera och nivågivare på mat och vatten. Skulle det vara något som inte funkar ringer jag dit en (riktig) person.Om man skulle riskgranska mitt system så är det säkrare än kaninvakt. En kaninvakt kan glömma eller bli sjuk. Det är större risk än att min system skulle fallera och jag skulle märka det. Kan utföra en riskgranskning vilket i så fall skulle visa att detta är säkrare för kaninerna. Nu har jag några veckor på mig att testa och hitta eventuella brister. Jobbar med inbyggda system där även riskgranskning av dessa ingår så jag vet vad jag sysslar med. Då är det betydligt mer komplexa system. Har dessutom automatiserat det mest hemma själv. Tror inte riktigt att ni fattar hur mitt system fungerar för då hade den här diskutuonen inte existerat.

Fridaaaa
7/10/17, 9:32 PM
#25

#24 Jo det står det, inte i klartext men står klart och tydligt TILLSYN, vilket innebär mänsklig tillsyn, talat själv med JBV och har även andra jag känner som har bland annat lantdjur. Tillsyn betyder just att man kollar till djuren, och film räknas inte, enligt jbv och LS. 

Du kan ju ringa och kolla med dem själv också eller maila. Men lättast att ringa

Du kan ju ha systemet med kamerorna men ändå ha kaninvakt som kommer dit en gång per dag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lakritsstjärna
7/10/17, 9:43 PM
#26

Att det innebär att en person ska stå där fysiskt och kolla till dem är din tolkning. Det tillsyn vilket jag har. Vist kan ju ringa dem också och dubbelkolla. Förstår inte vad som ska vara något problem. Vad ska en person göra där varje dag ser ju själv om det är något som inte fungerar. Då ringer jag dit personen som kan kolla läget fysiskt.

Fridaaaa
7/10/17, 9:47 PM
#27

#26 Nej det är inte min tolk - det är så lagen säger och så LS & JBV säger som jag skrev ovan. Står i lagen med.
Så nej det är inte min tolkning. Förstår inte varför du inte vill inte vad lagen säger och vad som är bäst för kaniner…. Som att tala med en vägg.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Lakritsstjärna
7/10/17, 10:28 PM
#28

Ser inte att set står så i lagen att tillsyn måste ske fysisk på plats och har inte fått det motbevisat ännu. Men ska kolla med dem. Du skriver bara att "lagen säger så" men det står inte på deras hemsida att den ska ske på ett vist sätt. Så änn har jag inte sett något som stödjer din tolkning. Men lugn jag kollar med dem vad de anser vara tillsyn.

Lakritsstjärna
7/10/17, 10:35 PM
#29

Skulle det vara så att de har samma tolkning som dig så ber jag väll någon ta en kaffe bredvid Kaninburen en gång om dagen för mycket mer än så kommer det inte finnas att göra så länge allt funkar som det ska. Då följer jag lagen också om den nu är så efter att det kräver det.

Fridaaaa
7/11/17, 7:08 AM
#30

#28 Tillsyn innebär det. INnebär inte kameror.
Det måste inte stå på ett visst vis - för att innebära det. Ordet "tillsyn" är i deras lag att man är där fysiskt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/11/17, 7:08 AM
#31

#29 Nu handlar det om när du skulle iväg? När du är hemma är du väl och har dem i hagarna, gör rent osv? Det är tillsyn.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lakritsstjärna
7/11/17, 1:40 PM
#32

Har mailat så får vi se vad de anser gå under tillsyn. Klart jag är där när jag är hemma eller det är mest barnen som kelar och leker, tränar hoppning med dem i kopplet och jag städar. Automatisera städningen orkar jag inte göra.

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
7/11/17, 3:38 PM
#34

#33 Står inte att hon inte städar till dem dock

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Niseeu
7/11/17, 3:55 PM
#35

#32 jag har idag varit i kontakt med min vän som jobbar i länsstyrelsen som djur inspektör och enligt lag så ska kaninerna ha mänsklig tillsyn minst en gång om dagen så om du går vidare med din plan så bryter du mot lagen. Ring länsstyrelsen och fråga om du inte tror mig. Jag blir riktigt orolig över hur arrogant du är du värkar verkligen inte bry dig om dina djur ska dom leva i sitt kiss och bajs i en hel vecka För att du inte orkar automatisera städning? Och att du vågar lämna dom ensamma så länge med hemma gjord vatten och foder automat som kan sluta fungera när som helst. Det som spelar ingen roll vad du skriver du kanske tror att det är säkert och att du kommer märka på en gång om det händer något men ingen elektronik är 100% säker. Vad gör du om du får strömavbrott hemma?

Lakritsstjärna
7/11/17, 10:23 PM
#36

Orkar inte skriva här längre nu. Det finns ingen chans att de hinner skita ner mer än 9 m2 på 5 dagar. Städar endast en gång i veckan 2 om det skulle behövs efter som de är duktiga att göra i sina lådor och den brukar bara behöva bytas en gång i veckan och de Har aldrig sprungit i sitt eget skit. Automatisera städningen kommer jag inte göra efter som jag tänkte sköta den själv. Men nu ska man plötsligt ha automatiserad städning men absolut inte matning!? Man kan ju ha olika åsikter om saker och ting jag tycker mina kaniner har ett mycket bra liv och tror eller är väldigt säker på att de har det mycket bättre än genomsnitt kaninern i Sverige. Min åsikt är att ha en ensam kanin i en liten bur som precis håller lagliga mått är djurplågeri men det är min åsikt! Ni är välkomna att ha er åsikt. Nu kommer jag varken läsa eller skriva mer i denna tråd. Ni verkar inte fatta vilket jag ser på svaren åvan. Jag vet att mina kaniner mår bra och kommer se till att de kommer fortsätta göra det och det är det som är det viktigaste!

Denna kommentar har tagits bort.
Sagaeleanor
7/11/17, 11:02 PM
#38

Hade någon gjort en anmälan kring detta så hade TS säkerligen blivit av med djuren, oavsett vilket system hen har upprättat. Det är beklämmande hur nonchalanta en del är inför sitt djurägande. Djuren väljer inte att komma till oss, vi väljer dem och med det följer ansvar.

Niseeu
7/12/17, 7:50 PM
#39

#36 Jag tycker det är otroligt sorligt att du faktiskt inte bryr dig. Det är många som har länkat till lagar och förklarat för dig att det du tänker göra är olagligt och det ändå du gör är att ha en mopsig attityd och vara nonchalant. När du köpte dina kaninerna så kom ett ansvar med det och det är din skyldighet som ägare att ta hand om dom och följa lagarna som kommer med det och kan du inte det så är det bäst att du säljer kaninerna. Det är liv vi pratar om individer som förutom allt som nämnts innan ska vara utan någon mänsklig kontakt på en hel vecka vilket är helt sjukt. Det finns lagar av en anledning dom finns inte för för att reta djur ägare dom finns där för att skydda djuren. Jag hoppas att du är medveten om du kan förlora dina kaniner och mer om du skulle bli anmäld.

Linnea15
7/12/17, 9:17 PM
#40

Jag vet inte om lagarna stämmer men det är ändå levande djur vi pratar om! Dom behöver uppmärksammhet varje dag för att må bra!

eMund
7/30/17, 8:28 PM
#41

Varför fastna kring frågan om tillsyn? Automatisering behöver inte vara något negativt. Tex en automatisk varning när temperaturen blir för hög eller låg, fuktigheten blir för hög, kompletterar den dagliga tillsynen.

Annons:
Fridaaaa
7/31/17, 3:54 PM
#42

#41 Fast nu handlade inte automatiseringen kring det om du läser högre upp

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: