Annons:
Etikettallmänt
Läst 666 ggr
[Tilde]
2017-07-05 20:46

Frigående inomhus

Hallå där! Jag planerar att skaffa kanin igen och tänkte då ha den frigående i min lägenhet. :) Vad bör man tänka på mer än att kaninsäkra sladdar och liknande? Är bur ett måste eller räcker det att kunna begränsa området med kompostgaller med gömställen osv.? Tänker då främst på natten och när jag inte är hemma..

Annons:
Smultrondraken70
2017-07-06 18:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi har ingen bur utan en Hage av galler (från zooplus) där de får vara på natten. Annars går de fritt även när vi inte är hem. I hagen har vi deras hö, vatten, toalådor, hus, sittbrädor etc. Det är deras eget ställe där de alltid kan vila och dra sig tillbaka. Där kan dom vakta lite revir men aldrig annars. I övrigt så är de fritt i köket, hallen och halva vardagsrummet, samt balkongen. De får inte vara i sovrummen, så delvis frigående kan man väl säga. Vi har aldrig haft någon bur. Där de får vara har vi undvikt att ha sladdar, samt täckt över och gömt de vi måste ha. Annars är det viktigt för våra kaniner att ha mattor att gå på för att undvika att halka på golvet och trycksår på hälarna. Våra har också fri tillgång till äppelkvistar, för att inte tugga på möbler och annat. Ska det funka enkelt med frigående så kan man också få lägga jobb på att göra dom rumsrena, många kaniner blir det dock av sig själva. Våra nuvarande är 100% rumsrena, dock har alla vi haft inte varit det och då får man tvätta mycket mattor. Slänger in en bild på en av våra, Kasper, som sover väldigt coolt mitt på köksgolvet:) Hoppas du fick lite svar iallafall o lycka till:)

Josefinpersson
2017-07-08 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Våra kaniner springer inte fritt i hela lägenheten eftersom att vi har katter, men här bor dom!

Upp till toppen
Annons: