Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 539 ggr
Tussaan
2017-06-29 21:33

rumsren

Hej!

Måste bara fråga.. Det är ju ganska individuellt hur pass lång tid det tar för en kanin att bli i stort sett helt rumsren. Vincent är nybliven 3 månader och någon vecka innan så märkte jag att han slutat plutta av sig i soffan. Blev så paff då jag trodde att det skulle ta mycket längre tid. Tror inte att han är en mirakel kanin, men man blev ju glad och så klart stolt, för han började till och med hoppa in i toaletten och bajsa samt kissa där, imponerande tänkte ju jag såklart, fett ren bur!… tills man jinxade det  då man så tvunget var tvungen att skryta för mamsen och han började kissa både utanför och innanför toaletten och sen bajsa lite hej vilt (i buren) precis som innan, hahaha… han gör aldrig något längre utanför buren.  

I alla fall, ursäkta det långa och onödiga inlägget, nu har jag fått skriva av mig lite ;P

Frågan lyder: Hur lång tid tog det tills er/era kaniner blev rumsrena? 
Tycker att det skulle vara intressant att veta :)

Annons:
Smultrondraken70
2017-06-29 22:39
#1

Olika. Några exempel (Molly och Kasper är dom två jag har nu): Molly blev hyfsat rumsren först när vi kastrerade henne vid 6 månader, men kan ändå ibland revirplutta som en galning, kissar dock ytterst sällan någon annanstan än i toan. Kasper är en omplacering, så vitt jag vet har han alltid varit väldigt bra på att gå på lådan, 100% rumsren från början, lägger aldrig någonting utanför, inte minsta plutt. Har aldrig kissat fel. Man ser när han vart på lådan, han lägger kulorna snyggt i en pyramid:)) Kastrerades sent, för att gå ihop med en av våra honor, men var även 100% rumsren som okastrerad. Bosse blev aldrig helt rumsren under sitt liv, inte med kastrering heller, kissade ofta utanför lådan, och pluttade överallt. Vi försökte lära honom på alla sätt:/ Däremot gjorde han en massa avancerade tricks, så smart var han. Sotis, som var frigående på 240 kvadrat när jag var barn, kutade alltid tillbaka till buren och gjorde allt där, från allra första början, vi hade honom från det han var bebis. Han var okastrerad hela sitt liv. Honom lärde vi aldrig att gå på lådan han bara fattade av sig själv. Det här var några exempel. Tycker generellt att kaniner är lätta och få rumsrena och de flesta fattar snabbt:) Men en del blir heller aldrig rumsrena hur man än försöker.

Tussaan
2017-06-29 23:03
#2

Tack för att du ville skriva och berätta lite :D Att det är så olika kanin till kanin, att vissa bara förstår vart toaletten är och deras burkompis inte gör det. Tycker det är jätte intressant. Men kaniner är ju djur med mycket personlighet, så antingen vill dom bara inte Gå på toa eller så föredrar dom väl det. För jag behövde inte kämpa länge med Vincent. Jag visade honom ett par gånger bara vart lådan var, han total ignorerade den tills då, ja, han började använda den. Innan hans nuvarande bur så hade han en annan temporär bur som stod på en bänk, så man fick bära honom in och ut, han kissade aldrig utanför men så fort man satte in honom i buren kuta han och satte sig och kissa, för så nödig var han. Men aldrig kissa han ute! Tur de, för han har varit från början med oss både i soffa och säng Hahaha.

Smultrondraken70
2017-06-29 23:42
#3

Väldigt skönt när de är rumsrena, pluttarna bryr jag mig inte så mycket om, bara att sopa ihop, men skönt när de iallafall kissar i lådan:)

Tussaan
2017-06-30 16:32
#4

Nej jag är inte heller så kinkig med pluttarna, värre om det hade varit löst hahaha. 
Kiss är ju alltid värst, så det är väldigt skönt att han gör det på lådan ja :P

CamillaS
2017-07-01 14:29
#5

Jag har också en 3 månaders bebis. Han var rumsren typ från början. Några pluttar utanför men vi pratar typ 5 st sen allt annat i lådan. Är väldigt förvånad själv faktiskt då jag hade ställt in mig på att jag skulle få kämpa med att göra honom rumsren.
Det tog mycket längre tid för min kanin som jag hade innan denna att få honom rumsren. Hade flera lådor i buren och han kissade och bajsade ofta utanför endå. Han blev som mest rumsren efter att jag kastrerade honom. :)

Jag tänker att en skillnad kan vara att hans mamma inte gjorde bajshögar i ett hörn utan hon spred ut det i hela buren. Tror det var samma sak med pappan och några släktingar.
Men mamman till denna jag har nu hon gjorde allt i ett hörn så kan det ha något med hur dom blir uppfostrade utav sina föräldrar och kanske det ligger något i generna?

Tussaan
2017-07-03 12:01
#6

ja men va roligt, Vilken duktig kille du har! ^^

Kan säkert ligga någonting i huruvida beteendet är hos andra kaniner, ingen aning men kanske. För många andra djur lär ju av varandra så varför inte kaniner?    :)

Har haft med mig Vincent över natten då jag hälsade på min mor. Hon skulle hjälpa mig med hans klor. Där fick han också träffa på många nya dofter från ex.vis hund och katt. Han hade inga problem med varken hundarna eller katterna, totalt cool lugn med deras närvaro och han markerade ingenting heller. Men när jag kom hem igår kväll då så hade han pluttat en fin liten hög där han låg och vilade bredvid i soffan, men ingenting mer idag.  Antar att han markerade att han var glad av att vara hemma igen? hahaha 

Roligt att du ville skriva och berätta lite om din lilla krabat, 
Tack ! ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: