Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 566 ggr
Linnea15
6/28/17, 9:00 PM

Mager kanin

Min fyra åriga dvärgvädurs hane har blivit ganska mager nu. Han äter hö och får gräs varje dag. Han får också selective och kanin och marsvins pellets/carrier varje dag. Har ökat mängeden pellets och ger han också vitaminer i pelletsen men han är forfarande mager. Någon som vet vad jag ska göra för att få han att gå upp i vikt?

Annons:
Linn Is The New
6/28/17, 9:09 PM
#1

Har du kollat så han har ätit upp det? Har han mask?

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linnea15
6/28/17, 10:05 PM
#2

Han har bra aptit och äter allt han får. Är 99% säker på att han inte har mask och han är lika pigg som han brukar vara.

Josefinpersson
6/28/17, 10:34 PM
#3

Om en bara tänker på dieten så har jag några tips? för "allmän" diet, att byta ut pellets mot torkade örter, och att ge mycket grönt utifrån som löv osv. (Då får kaninen så naturligt som möjligt) Har du inte tid att plocka så går det ju att köpa bladgrönsaker i affären, det gör jag på vintern. Är ingen expert men är väldigt påläst om vad som är bäst att ge när det gäller mat osv, och många är ju väldigt rädda att ge frön osv men kaniner som är underviktiga eller bor utomhus behöver extra (nyttiga) fetter så jag tycker att du borde börja ge några teskedar frön tex. Solrosfrön varje vecka. Alla tycker och tror som de vill men det är vad jag tror iaf! ;)

Linnea15
6/28/17, 11:01 PM
#4

Han går ut i en Hage några timmar om dagen så han får i sig mycket grönt. Håller på att torkar lite olika växter just nu som han ska få när dom är klara. Måste absolut testa att ge han solrosfrön! :)

Linn Is The New
6/29/17, 12:41 PM
#5

Solros frön brukar jag ge till hamstern om vikten inte vill ta sig, men man avråder ju helst fröna när djuret ej behöver gå upp i vikt. Men så är ju inte ditt fall :)! Kom tillbaka för att berätta hur det går sen. Kram

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linnea15
7/12/17, 1:19 PM
#6

Han får nu mycket mera grönt och och han har blivit lite rundare. Han väger nu runt 2 kg. Han är ganska stor för att vara en dvärgvädur så när han haft en bra hull har han vägt mellan 2,1 och 2,2 kg. Men han är redan mycket bättre;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: