Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1589 ggr
MOJ
2017-06-27 10:10

Katter ):

Nu har grannen släppt ut sin katt. Fan asså, aa då kan ju jag glömma att ha kaninerna lösa på tomten. 

Vad tycker ni om att katter går helt fria, och att andra djur och djurägare måste anpassa sig efter dom hela tiden. Varför kan man inte bara ha en Hage till dom som alla andra djur. Det är ju en sak  om man bor lång ute på landet, men vi bor i ett radhusområde. 

Vet att detta  kanske är en onödig tråd, men jag är så irriterad så ville bara skriva av mig lite hehe.

Annons:
Fridaaaa
2017-06-27 10:30
#1

Fria kaniner hade jag inte vågat utan uppsikt oavsett pga rovdjur

Jag tycker att man ska inte ha utekatter i tätbebygt eller i stan, på landet är annan sak. Jag har själv utekatter och de skulle vantrivas i inhängnad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MOJ
2017-06-27 10:47
#2

#1. Utan uppsikt går dom absolut inte fria. Jag har koll på och sitter med dom. 

Ja på landet är det ju en annan sak. (:

Tjeja
2017-06-27 10:49
#3

MOJ #0 Jag är också kattägare och jag håller helt med dig! Även för katternas del anser jag det fel att de får röra sig fritt utan uppsikt i vanliga bostadsområden och tätbebyggelse. Det orsakar en massa onödigt lidande och risker för katterna med! Inga andra husdjur har man löper helt fria utan uppsikt/skydd på något vis! Bästa för katter är en inhägnad trädgård där de kan röra sig fritt inom inhägnaden precis som du skriver som andra djur i hagar! Enda gånger jag kan se det är ok att ha katt helt fritt är på stora gårdar långt från stan med väldigt lite trafik runt! Tänk sådan gård där man kan ha tex både höns och getter gå fritt också. Det kräver stora ytor! Inte bara en liten sommarstuga på landet i en sommarstugeby liksom. Själv bor jag i stan med mina katter och då är min balkong självklart inhägnad och berikad för kissarna. De älskar den och smyger på varandra bland krukorna och växterna samt spanar på omgivni garna från sina utkiksplatser. De mår toppen och är samtidigt säkra och skyddade mot både trafik och andra djur och katters bråk!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fridaaaa
2017-06-27 10:49
#4

#2 Vet inte vad problemet är då? =)
Då ser man ju om en katt skulle komma smygandes?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tjeja
2017-06-27 11:06
#5

# Att katten är snabbare än oss och inte alls alltid syns när de kommer smygandes! Dessutom kan katter lätt ta sig in i en kaninhage som kaninerna inte kan fly ut ur.. då blir det en fälla för ninerna. Nej håll dina katter i kattsäkrad kattgård eller i koppel Frida! Var rädd om dina kissar och visa respekt och hänsyn mot andras djur och egendom! Ingen uppskattar söndergrävda rabatter, nerbajsade sandlådor eller överkörda kissar i dikena!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fridaaaa
2017-06-27 11:11
#6

#5 Absolut snabbare men då får man ju vara där man har fri sikt så man hinner :) 
Och rovfåglar och så kna ju ta ovanifrån med, även om man är ute

Har man en bra Hage - kan de inte ta sig in nej.

Mina kommer aldrig vara i kattgård eller rastas i koppel. De ska må bra, de skulle vantrivas som innekatter. VIssa katter trivs ute, vissa inne :) Så är det.
Och mina här ute på landet, rör inte våra kaniner heller för den delen, och grannarna har inget sånt alls så :)
Och då får man rovdjurssäkra, anser jag är ens kaninägares skyldighet, eftersom det finns fler rovdjur än katter.

Jag är rädd om mina katter med och gör allt för dem och lite till
Skulle aldrig ha dem i en osäker miljö :) 
Bor långt ut på landet, med få grannar dessutom :) 

Alla har katter här med dessutom, långt ut på landet :P 
Så de stör ingen, och grannarnas stör inte oss :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
MOJ
2017-06-27 11:21
#7

#4 Problemet är att dom är så oerhört bra på att smyga, och kaninerna så bra på att lyssna dofta och känna av katten. Våran tomt är omgiven av buskar och imorse satt katten där, och det märkte inte jag förens Ronja satte iväg i full fart och stampade. 

Om katten skulle sprungit efter henne skulle jag inte haft en chans att hinna med.

Fridaaaa
2017-06-27 11:25
#8

#7 Jag har egna katter och vet hur bra de kan smyga :) 

Jag hade aldrig haft kaniner lösa utan bra sikt, men är jag det :) 
De kan dessutom bli skrämda och fara in i buskar osv med

Men katter är ju inte enda som kan ta dem,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MOJ
2017-06-27 11:26
#9

#6 Rovfåglar är det ingen risk. Kommer det en fågel märker jag det i god tid. Dom är inte lika bra på att smyga som katter (;

Fridaaaa
2017-06-27 11:29
#10

#9 Fortfarande risk men var bara ett exempel :) Finns ju andra rovdjur med
Jag tycker personligen man inte bara kan rikta sig in på katterna

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MOJ
2017-06-27 11:32
#11

#10 Visst är det en risk, men jag gör det av samma anledning som du släpper ut dina katter. Dom kan också bli tagna av rovdjur, hundar påkörda osv. Men dom mår inte bra annars. 

Men du måste erkänna att det är lite konstigt att man bara släpper ut sina katter och inte har någon som helst uppsikt, medans alla andra djur är i bur/hage.

Fridaaaa
2017-06-27 11:35
#12

#11 Fast et är inte samma sak. En kanin kan vara i stor Hage
En katt mår inte alltid bra av det.

Nej jag tycker inte det är konstigt eftersom det är olika arter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MOJ
2017-06-27 11:54
#13

Dom flesta kaniner vet inget annat. Men mina kaniner blir rastlösa om dom inte får komma ut och skutta fritt. Vi har inte jätte liten Hage heller, ung 4 x 4 meter. Tyvärr kan vi inte ha större, eftersom att vi inte har världens största tomt och andra saker som tar plats. 

Du säger ju själv att du är emot frigående katter i tätbyggder. Jag har inget emot att ha frigående katter på landet som du har. (:

Annons:
Fridaaaa
2017-06-27 12:00
#14

#13 Ja i tätbebyggt ja, det är oansvarigt med tanke på alla risker mm som finns mer där än långt ut på landet och andra anledningar. Men vissa är emot på landet med , som en skrev ovan tex.

Kaniner kan vara istora hagar, och blir som frihet för dem dock menmen :) 
Andra förutsättningar med kanin än med katt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MOJ
2017-06-27 12:11
#15

#14 Då tycker vi lika då (:

Det är klart att dom kan vara i hagen,  men dom mår bättre om dom får vara fria på tomten ibland. I alla fall mina ninar. 

Då är det väldigt störigt med kattägare som bara släpper ut sina katter utan uppsikt, speciellt i ett område där man bor tätt, och där man vet att det finna kaniner som blir skrämda.

[Maria-Gerbiler]
2017-06-29 16:55
#16

Ja, det är  absolut oansvarigt av kattägare att släppa ut sina katter hejvilt - främst grund av katternas negativa inverkan på ekosystem (som många inte verkar känna till). Speciellt på öar har de redan utrotat många däggdjur och fåglar. Dock måste katter ha stora områden att röra på sig vilket är problematiskt. Egentligen kanske de inte lämpar sig så bra som husdjur….

[EM L]
2017-06-29 22:27
#17

Tycker som Frida faktiskt. Kaniner kan vara i stora hagar och ändå känna sig fria.

Katter märker om dom har en förliten yta. Dom mår inte bra av det.

Linnea15
2017-06-30 12:07
#18

Har två egna katter som skulle vantrivas något otroligt om vi stängde in dom i en Hage. Förstår att man inte ska släppa ut katterna om man bor om man bor i en stad också såklart. Är väldigt glad att vi har våra katter då det inte går några främmade katter på våran gård och om det gör det blir dom genast bortjagade av våra katter. Så kan ha kaniner lösa i trädgården efter som katterna inte bryr sig ett dugg om dom ;) Och att katterna förstör ekosystemet tvekar jag på :)

Fridaaaa
2017-06-30 17:14
#19

#18 Det är dock sanning att de hjälper till att förstöra ekosystemet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sagaeleanor
2017-07-02 14:50
#20

Grannarna kan inte hindras från att släppa ut sina katter. Men du säger att du har uppsikt över kaninerna när dom är ute, då spelar det ju ingen roll om det går katter i området.

Annons:
HalmbyDjurgård
2017-07-04 03:36
#21

#9 Ville bara säga att rovfåglar visst är grymt bra på att "smyga"! (Även om jag kanske inte skulle använda ordet smyga riktigt..) Det är faktiskt de rovdjur vi har MEST problem med där vi bor! Dom dyker otroligt snabbt och du har garanterat inte en chans att se dom i tid! Och när de väl tar tag i kaninen med sina långa klor så är det ganska kört.. kaninen dör oftast på sekunden. När du väl ser fågeln så är det troligtvis försent. En rovfågel sitter inte och tittar på så nära håll att du (citat) "märker den i god tid". De flyger och spanar och upptäcker rörelser väääldigt långt ifrån! Ville bara upplysa.. :)

MOJ
2017-07-04 08:59
#22

#21 Jag bor i ett radhusområde, så det finns inte så mkt rovfåglar här (;

Lakritsstjärna
2017-07-04 13:17
#23

Känner likadant att lösa katter är ett stort problem i mitt villa område. Skapade en liknande tråd under katter och det var tydligen väldigt många som hade åsikter om lösa katter.

Upp till toppen
Annons: