Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1388 ggr
anmaelg
2017-06-25 11:25

Lösning på höhäck

Hej,

Vi har två kaniner som bor i en stor bur i dagsläget, men vi har nyligen flyttat till större och de har fått ett eget rum. 
Vi ska göra dem frigående i rummet, men det problem jag har är att de är rumsrena, men de gillar båda att sitta i höhäcken - jag vet att detta är ett naturligt beteende för dem att äta genom, men jag undrar om någon mer har sina kaniner frigående och hur ni löst det med en höhäck för att minimera detta? 
Alla tips? är välkomna 🙂❤️

Annons:
Linjen
2017-06-25 14:10
#1

Mina bor visserligen ute, men jag har byggt en höhäck av kompostgaller. Dock river dom ut hälften av höet och kissar på det, men det gör dom nog oavsett vilken höhäck dom har.

Linjen
2017-06-25 14:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
ÄlskadeKanin
2017-06-25 20:14
#3

Ett tips? är att köpa två kattlådor och sätta höet i botten. Det blir ju naturligare för dom och lättare att städa upp/byta ut :) Det är viktigt att alla kaniner har tillgång till en varsin låda om man har dom i ett helt rum, för att minimera "olyckor" på golvet då :)

Smultrondraken70
2017-06-25 21:26
#4

Använder Ikeas påshållare (dom halvcirkelformade avlånga i plast) som höhäckar. Mina bor inne.

Josefinpersson
2017-06-26 10:21
#5

Jag har mina frigående i ett rum och hade förut en "egengjord" höhäck ovanför toalådan. Hade en tvättkorg(?) från Ikea av plast som jag sågade ett stort hål i och satte kompostgaller för, där fick det plats mycket Hö. Men nu har jag bytt till plastpåse-hållaren som personen ovanför nämnde, den verkar de tycka om mer. :) Kostar typ bara 15 kronor eller något!

hellah
2017-06-28 14:47
#6

Jag hade deras toalådor under en stor höhäck. Höhäcken var en gammal kylskåpslåda i metall-"rutor" . Jag har även använt cykelkorgar i plastöverdragen metalltråd som höhäck. Bra med krokarna på dem: Lätt att hänga upp :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: