Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 679 ggr
Belgiskajätten
6/24/17, 2:18 AM

Stampar

Hej jag har en kanin på ungefär 4 månader som mellan jämna mellanrum börjar knorra och stampa utan att någon är nära honom, Gör även detta när han är ensam,undrar då varför han gör detta då det ej finns någon anledning till det. Han är frigående kanin inomhus.

Annons:
Smultrondraken70
6/24/17, 6:30 PM
#1

Vi har två kaniner den ena stampar aldrig, den andra (hanen) stampar då och då. Ibland kan man relatera det till någon, men oftast finns ingen anledning till att han stampar, iallafall inte som vi kan se. Han knorrar ibland också när han stampar, typ knorr/stamp, knorr/stamp etc etc. Ibland kan han liksom fastna i sitt stampande, men går då ofta att avleda med något smaskigt. Och som jag skrev, oftast har vi ingen aning om varför han stampar. Hans honkompis verkar inte bry sig alls om hans stampande.

Tussaan
6/24/17, 8:20 PM
#2

Min hane stampar ibland, men då tar jag det som att han tycker jag är klängig Hahaha. Aldrig knorrat. Han är 3 månader :)

ÄlskadeKanin
6/25/17, 10:38 PM
#3

När en kanin stampar så kan dom varna för fara. Det är inte så att din kanin är lite skygg av sig och stampar när han hör konstiga ljud? Det kan även vara så att han börjar bli könsmogen om han är 4 månader, och då avtar det oftast efter ett tag :)

Linda80Karlsson
6/25/17, 11:09 PM
#4

Som föregående talar säger så stampar ju kaniner ofta för att varna för fara. Av egna erfarenheter så har mina kaniner stampat när dom blivit skrämda, oroliga eller om dom känner sig trängda (ex om dom inte känner att dom har någon bra flyktväg). Jag tror att din kanin hör saker som den reagerar och blir orolig över. Kan även vara så att han ser saker (ex utanför fönstret ) som skrämmer honom. Han börjar ju även bli könsmogen nu och då kan dessa beteenden uppstå då dom är lite extra känsliga o nojjiga. Jag tror inte detta är något att orora sig över och det kommer troligtvis bli mindre och mindre stampningar. Vissa kaniner stampar dock mer än andra hela livet. men det är oavsett ingen fara! :)

[Maria-Gerbiler]
6/26/17, 9:29 AM
#5

Min kanin stampar när jag tar fram pellets eftersom han blir rastlös och tycker att jag är för långsam med att mata honom. x ) Det kan ju bero på något liknande i din situation, eller sakerna som föregående personer nämner.

Upp till toppen
Annons: