Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 579 ggr
peppen101
2017-06-19 11:26

Myxomatos.. vad göra nu?

För två veckor sedan dog en av mina kaniner tvärt, hon hade en kull på fyra ungar som var 5 veckor dessutom. Inga yttre tecken på att något skulle vara fel, var pigg under morgonen. Misstänkte att det kunde vara magen som spökat under dagen då hon ej ätit upp sin frukost. Ungarna klarade sig inte heller, två låg döda dagen efter och de andra två var så svaga att vi fick akutavliva dem. Men jag antog att det berodde på att deras magar inte klarade av omställningen att inte längre få di.

En och en halv vecka senare dog en annan hona, hon var dock gammal och har varit lite risig ett tag. Så jag misstänkte redan att hon närmade sig slutet tillföljd av åldern. Men givetvis började en oro växa i mig, tänk om det är något annat.

Sen igår dog två kaniner till och givetvis är det något som inte stämmer, vi skulle skicka in till SVA för obduktion för att få reda på vad felet kan vara. Vi kontaktade en smådjursklinik för att be om råd hur vi skall gå tillväga, efter ett samtal med dem kunde de direkt, utan tvekan, konstatera att det är myxomatos och att det inte är någon idé att obducera. Samt att det är för sent att vaccinera nu när det brutit ut och det enda vi kan göra är att vänta ut det och hålla kaningården i karantän.

Jag är helt förtvivlad, och vet inte vad jag ska göra. Hur ser det ut med anmälningsskydlighet? Är medlem i SKAF kan jag tillägga.

Kan någon ge förslag på vad jag ska göra?

Annons:
peppen101
2017-06-19 11:27
#1

Tillägger att det varit utbrott av myx i det området där jag bor och har varit det ett tag

Evilina
2017-06-19 17:05
#2

Låter ju inte som myxomatos/kaninpest, då svullnar ju ögon, nos och kön igen och dom blir bara svagare och svagare. Låter snarare som att veterinären menar rvhd/gulsot. Men väldigt märkligt att dom avråder dig från att obducera, är ju jättebra att kartlägga sjukdomarna och skulle det visa sig att det inte var det så är ju det bra att veta också..

Upp till toppen
Annons: