Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 724 ggr
Whatsupdoc?
6/18/17, 8:44 AM

Kaninerna är rastlösa i burarna

Charlie & Coraline är ganska rastlösa i burarna. De springer från sida till sida & jag är rädd att de kanske skadar sig. Några tips? på hur jag lugnar ner de?

Annons:
Fridaaaa
6/18/17, 8:54 AM
#1

Aktivera dem mer :) Grenar,  gömma pellets (godis), ha dem mycket i Hage tex

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MOJ
6/18/17, 10:39 AM
#2

Känner igen mig haha. Mina är ute i Hage på 12 kompostgaller 9-22, och springer i sele 2 gånger om dagen. Dom får även springa lösa på tomten under uppsikt. Ändå så blir dom rastlösa i sin Hage, och vill komma ut. 

Jag har 2 hus, en tunnel ett hinder och grenar i hagen. Har någon nåt förslag på mer roliga saker?

tiger tok
6/18/17, 10:48 AM
#3

Stubbar, stenar, olika underlag, om möblering

Herveaux
6/18/17, 3:41 PM
#4

Tycker kaniner om olika aktiveringsleksaker och liknande så dom får jobba och böka lite för att få sina grönsaker? Det kanske kan vara något att prova?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fridaaaa
6/19/17, 8:50 AM
#5

De behöver även mentalt inte bara Motion så att säga, är den mentala aktiveringen som gör en trött och lugnare :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Whatsupdoc?
6/21/17, 10:30 AM
#6

Kan tyvärr inte ha de i Hage utomhus, jag bor i en lägenhets-komplex med en massa hundar & stökiga barn. Jag har en aktiverings-boll för de båda, sen får jag tyvärr inte beställa grejer på nätet som skulle kunna hjälpa.

Annons:
Fridaaaa
6/21/17, 10:31 AM
#7

#6 Hage inne?
Kaninerna behöver aktiveras mer i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Whatsupdoc?
6/21/17, 10:55 AM
#8

Har det, men ingen stor en. Och de hatar den. De lyfter upp den utan problem & jag är rädd att de kanske skadar sig när de gör det. Den har 4 hörn så den är inte så stor.

[Maria-Gerbiler]
6/21/17, 11:54 AM
#9

Har du kikat i hundhörnan i djuraffärerna? Kan tänka mig att många av hund-aktiverings-prylarna passar för kaniner, något liknande som dessa kanske: http://www.nina-ottosson.com/products/level-1-easy-beginners/

Fridaaaa
6/21/17, 11:57 AM
#10

¨#8 Att de lyfter upp den betyder inte att de hatar den :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sagaeleanor
6/21/17, 12:24 PM
#11

Kan dom inte få gå lösa inne någon timme varje dag då? Om dom inte är rumsrena så är det faktiskt busenkelt att träna fram! Jag brukar vika en toarulle i ändarna och göra små hål i sidorna, och stoppa i några "godisar" (kraftfodret för vår del). Då får dom rulla och böka med dom medan det trillar ur små godsaker. Annars kan man gömma maten lite överallt i buren. Jag brukar dela upp t ex en morot i mindre bitar, sätta en bit i gallret på nåt ställe, lägga i och på huset, i hörnen, under halmen. Bara så att dom får lite mental stimulans. Om du har en Hage så kanske du kan ställa den på lite olika ställen = miljöombyte. Kanske göra kojor av kartonger, eller bygga små labyrinter och tunnlar av kartonger. Ställa in en liten pall/stol i hagen, lägga en handduk eller filt över så att det blir som en liten koja. Lägg in pinnar, stick igenom dom i gallret på hagen så det blir som små hinder som de behöver skutta över för att ta sig fram till de olika ställena i hagen. Googla "kaninleksaker göra själv" eller "diy kaninleksaker" så kanske du får lite idéer som inte kostar massa pengar!

Upp till toppen
Annons: