Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 737 ggr
Rebelyell
2017-06-15 21:36

Holländare, hur mycket motion?

Jag funderar på att köpa en holländare i sommar. Har tidigare bara haft dvärgvädur. Vill ha en mysig, kelig och kontaktsökande kanin och läst mycket positivt om holländsk kanin. Jag har tre frågor. - Hur stor bur (i cm) är lämpligast för denna ras? - Hur många timmars Motion utanför buren behöver dem? Mer/mindre/lika mycket som kaniner i allmänhet? (Kan ej ha frigående kanin pga hund) - Har tidigare haft kaniner som gnagt galler och det har inte varit lätt att sova då kan jag säga. Hur pass benägna är dessa till att bli rastlösa och börja gnaga/skaka galler trots Motion?

Annons:
CamillaS
2017-06-16 13:33
#1

Kul att du funderar på en holländare. Jag har bara ägt två stycken så kan vel inte säga att jag vet allt om dom osv. Men jag kan prata ur min egen erfarenhet.
Ja jag tycker holländare är underbara, min holländare som jag ägde innan var jätte gosig och kontaktsökande. Han älskade verkligen att gosa och få vara med.
Saknar honom jättemycket! :'(

Ju större bur du kan ha desto bättre! Minsta burstorlek så skulle jag iaf inte vilja ha mindre än 150-160 cm. Men allt beror ju på också hur ofta du kommer låta den vara utanför buren i t.ex en stor Hage. Eller ännu bättre om du kanske har tillgång att låta den skutta fritt i ett rum där hunden inte får vara.

Jag skulle säga att dom vill ha lika mycket Motion som vilken kanin som helst!

Kaniner gnager galler om dom blir uttråkade och rastlösa. Då är det din uppgift att se till att den har någonting den kan hålla på med under natten. T.ex mycket att gnaga på pinnar, aktiveringsleksaker, hö i toarullar osv.

Jag skulle säga att det är väldigt individuellt hur mycket dom gnager på saker och hur mycket dom blir rastlösa. Allt beror ju också på vad du som ägare gör för att aktivera kaninen så den inte blir rastlös. :)

MOJ
2017-06-16 22:52
#2

Holländare är en väldigt trevlig kanin!

Ju större bur desto bättre och gladare kanin. Om kaninen ska vara mycket i buren måste den ju vara större., än om den inte ska vara i buren så mkt. Min bur till två holländare är 100 x 150 cm med två våningar. Men dom är bara i buren på natten.

Dom behöver lika mycket Motion som alla andra kaniner. Jag tycker att dom ska vara utanför buren och skutta minst 2 tim om dagen. Mina är ute i hagen från 9-22 ungefär, ifall det inte regnar. Dom får också komma ut i sele 1 gång om dagen.

Om dom har tråkigt eller har för litet utrymme så gnager dom på gallret. Jag skulle inte säga att dom är mer rastlösa än andra raser. Ett tips? är att sprida ut pellets i buren så håller dom sig sysselsatta. Grenar är också kul att gnaga på (;

Frosstis
2017-06-17 15:51
#3

Jag har haft en holländare och jag tyckte att han krävde mer än mina andra (lejonhuvad dvv fransk vädur) :P han ville vara ute mycket ha saker att göra osv annars gnagde han på gallret. Hade en 150/160*70cm bur minns inte riktigt

Upp till toppen
Annons: