Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1772 ggr
Sagaeleanor
2017-06-08 08:52

Min kanin dog men varför??? :-(

Hej Jag hittade min kaninhane död i sin bur imorse. Igår levde han och har mått hur bra som helst så jag fattar ingenting. Han flyttade från inomhus till sin utebur i förrgår och det har inte alls varit kallt på nätterna. Runt 8 grader ca. Kan det ha blivit som en chock eller kan något ha skrämt ihjäl honom?? Jag förstår ingenting :-(

Annons:
Fridaaaa
2017-06-08 09:07
#1

Beklagar sorgen :(

Kaniner visar sällan att de mår dåligt
Det kan vara hjärtat, ihjälskrämd eller ja lite vad som

chocken tvivlar jag starkt på, det är inte så stor tempskillnd

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sagaeleanor
2017-06-08 09:29
#2

Usch vad ledsen jag är :-( Önskar att jag visste varför…

Pytteliten
2017-06-08 09:30
#3

Temperaturen beror det garanterat inte på. Har du bytt från hö till grönfoder? Och i så fall har övergången skett långsamt eller fick han plötsligt tillgång till en massa grönt när han kom ut?

Sagaeleanor
2017-06-08 09:30
#4

Kan det vara färgen som jag målat buren med invändigt? Det är vattenbaserad utefärg. Eller kan det vara för att han fick vattenskål istället för flaska? :(

Fridaaaa
2017-06-08 09:39
#5

#4 Nej har inget med byte mellan vattenflaska och skål. Sånt orsaker defintivitinte död hos kaniner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sagaeleanor
2017-06-08 14:18
#6

Kan det vara räven som skrämt ihjäl honom? Syns inga spår efter att något försökt ta sig in i buren men… Veterinären sa att kaniner normalt inte dör av skräck.

Annons:
powerade
2017-06-08 14:27
#7

Kaniner kan väl som människor få en stroke Eller liknande? K aske är nått sånt som hänt:/

Fridaaaa
2017-06-08 16:53
#8

#6 Dålig veterinär. Rätt vanligt med ihjälskrämda kaniner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sagaeleanor
2017-06-08 17:07
#9

Vi har just tagit en kaninunge som också ska få vara ute men tänk om hon också blir ihjälskrämd då? :-( Vilka åtgärder kan man ta för att skydda mot räv? Bygga staket kring buren? Höja upp buren ytterligare?

Magi-cat
2017-06-08 17:43
#10

Vad tråkigt att din kanin dog, beklagar sorgen. 😢

Det behöver inte ha blivit ihjälskrämd. Syns det ingen åverkan på buren eller spår omkring verkar det osannolikt. Ibland vet man helt enkelt inte vad ett dödsfall beror på.

(Jag hade kaniner ute i många år och jag vet att det finns räv i trakten också, men allt gick hur bra som helst. Det är också svårt att gardera sig mot allt.)

Hoppas du får en fin sommar med kaninungen!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
2017-06-08 17:48
#11

#9 Sätt inte in den bara i den förra kanins bur innan ni kollat vad som orsakade dödsfallet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ulvelin
2017-06-08 18:25
#12

RVHD?

Kaninenochjag
2017-06-08 19:30
#13

Vart bor ni? Vad var han vaccinerad mot?

Annons:
Sagaeleanor
2017-06-08 20:24
#14

Jag är osäker på hurvida han vaccinerades faktiskt. Vi bor i Umeå. Han hann bara vara utomhus i två dygn innan han dog. det finns inte en tillstymmelse till yttre åverkan på buren så det borde inte ha varit en räv. Vi kommer inte att skicka honom på obduktion då det är alldeles för kostsamt och inte ens helt säkert att man får svar på dödsorsaken. Jag har redan pratat med vår veterinär ang. detta. Han har varit en oerhört komplicerad kille, mycket agressiv och konstant stressad. såhär i efterhand borde jag ha misstänkt och utrett för sjukdom :-( men vad vet man…

Katti
2017-06-08 21:56
#15

Jag är säker på att många kaniner man säger dog av skräck har dött för att de fått panik (kaniner är ju flyktdjur), t ex något rovdjur utanför buren eller kanske bara en inbillad fara. När flyktdjur blir skrämda springer de, oavsett om det går eller inte. De far alltså med full kraft rakt in i väggen på en bur. Då är risken stor att de bryter ryggen eller nacken och därmed dör. Detta syns oftast inte när man hittar sin kanin  död. Jag har vid två tillfällen sett detta hända och vid flera andra tillfällen sett kaniner springa rakt in i väggen utan att det har gått så illa.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: