Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2321 ggr
Galenidjur
6/7/17, 10:52 PM

Ena kulan är kvar efter kastrering? (!)

Idag kastrerades min kanin och nu på kvällen kollade jag och mamma operationssåret så det såg fint ut.  Gissa vad vi fann. Ena kulan är kvar! Alltså, hur kan detta ens vara möjligt? Snälla säg mig att det på något sätt kan bli så att det ser ut som att en kula är kvar (typ vätskebildning eller något) trots att den inte är det, för det här kan väl ändå inte vara sant? Jag har så svårt att tro att man bara skulle "glömma" att ta bort en av testiklarna. Det är ju helt absurt! Men ändå så finns det enbart ett snitt (på den tomma sidan) och inget snitt på andra sidan så det verkar ju vara så ändå?  Någon som varit med om något liknande? 

Jag blir så himla trött och frustrerad av tanken att de skulle ha klantat till det här 😕

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Tjeja
6/7/17, 11:02 PM
#1

Man tar ut båda kulorna ur samma snitt. Behövs inte två för det. Däremot svårt att svara på om de missat en kula eller om det är tex en infektion eller vätska som samlat sig i påsens ena sida.

Du får nog återvända till veterinären för att få det hela undersökt helt enkelt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Galenidjur
6/7/17, 11:21 PM
#2

#1  jag tänkte sen  i efterhand att man kanske tar ut båda ur samma snitt, men jag har aldrig fått ett husdjur kastrerat förr så svårt att veta haha. Men då vet jag det i alla fall. bra!  Men det känns verkligen som att det är en kula dock.  🤔Den åker liksom runt där inne.  Verkar inte göra ont i alla fall då han inte reagerade när vi klämde lite, och om det var en infektion skulle det väl göra lite ont tänker jag? Men jag ska hålla koll och se hur det ser ut imorgon.  Oavsett så ska jag ändå ringa veterinären och fråga såklart.  Undrade bara om någon med mer erfarenhet kunde komma med en eventuell naturlig förklaring.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Maleficum
6/7/17, 11:58 PM
#3

#1 Fast när mina två hanar kastrerats så är jag rätt säker på att de fått ett snitt vid varje pungkula (alltså två), nu måste jag nog dubbelkolla hur det var. Men borde minnas rätt då jag var med vid båda tillfällena.

#0 Det kan ju bli lite svullet efter men är nog alltid bra att ringa veterinären och dubbelkolla.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
6/8/17, 7:10 AM
#4

#3 Jasså? Vad onödigt, det ska inte behövas två snitt. Beror förstås på vilken teknik veterinären är van vid att använda sig av.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fridaaaa
6/8/17, 9:20 AM
#5

#1 Kastrerat 3 hanar, snitt på båda kulorna på alla tre.
Två olika veterinärer, kunniga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pytteliten
6/8/17, 9:34 AM
#6

Det kan bli väldigt svullet efter kastreringen. Jag hade en gång en katt som verkligen såg okastrerad ut dagarna efter ingreppet. Tror verkligen inte att de har glömt en 🤪!

Annons:
Maleficum
6/8/17, 11:34 AM
#7

#4 Fast på kanin sitter ju pungkulorna rätt separerade så känns som det nog är enklast med ett snitt i varje.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Galenidjur
6/8/17, 12:38 PM
#8

nu känner jag mig rätt så förvirrad efter alla era svar , men men. Jag är just nu påväg tillbaks till veterinären och får se vad de säger. Tror dock icke det var en svullnad. Då hade väl ändå hela pungen varit förstorad? Nu såg det precis ut som vanligt. dvs som en skrynklig"skinnpåse" med en testikel i som åkte runt lite där inne. Idag var däremot hela pungen något svullen och han reagerade när jag klämde försiktigt så tror han har ont. Igår reagerade han inte på beröring. kl 13 ska han undersökas igen i alla fall. Jag hoppas att det finns en naturlig förklaring på detta för om de har klantat sig är det ju oerhört dåligt.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Tjeja
6/8/17, 6:43 PM
#9

Hur gick det hos veterinären? Vad händer? 

Alltså oavsett kastreringsteknik. Riktigt uselt att bara ta bort ena kulan!!! Var är liksom poängen med att "halvkastrera"?

Nej du borde få pengarna tillbaka och andra kulan fixad gratis. För att nu måste ninen utsättas för en ny bedövning och sövning och hela kastreringsproceduren igen.. och det i sig är inte helt riskfritt.

Håller tummarna att det löser sig till det bästa i alla fall. ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Galenidjur
6/8/17, 8:05 PM
#10

Det fanns , som jag hoppades på, en naturlig förklaring.  Efter att ha känt efter sa veterinären att knölen kan bero på att den säck där testikeln låg kan ha blivit vätskefylld.  Han sa också att det är lite för tidigt att anta att det är en infektion, men att man ska hålla koll så det inte blir rött och varmt. Sen fick Paco en hungerstimulerande spruta då han ätit lite dåligt och så fick vi åka hem. Veterinären ska ringa mig imorgon och kolla läget också. 

Tur att det inte hade blivit något fel så att Paco varit tvungen att gå igenom allt igen. Det hade varit rätt jobbigt. Dessutom har han lite neurologiska skador, så det har tagit mig ett år att våga riskera att söva ner honom. Hade inte velat göra det igen. Men nu slipper han det i alla fall. Skönt!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Tjeja
6/8/17, 9:00 PM
#11

Vad skönt! ❤️ Hoppas detta stämmer nu och att vätskan absorberas av sig själv utan att det uppstår någon infektion!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: