Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1156 ggr
Idabackhans
2017-06-07 18:00

Är mina nyfödda kaninungar döda?

Hej! Jag kom kom hem idag efter skolan och märkte att min kanin hade fött 2 små ungar. MEN det verkar som att båda två är döda, de rör inte på sig när vi tar upp dem och inte när de ligger i boet :'( Det verkar inte som att de andas heller och vi kände ingen puls. Det är hennes första kull så vet inte om det berodde på det? Hon är en blandning mellan vädur och dvärgvädur och hanen är en dvärgvädur. Går det inte att de får ungar tillsammans? Ska jag våga para dem igen? Tacksam för snabbt svar!<3

Annons:
Fridaaaa
2017-06-07 18:06
#1

Vädur är ingen ras.

Jodå alla kaninraser går att para.
Men ibland blir det så tyvärr

Har ni koll på släkten till kaninerna?
Och så att föräldrarna inte är brokade/mantalde? (alltså båda?)

Men tyvärr kan det bli så oavsett.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idabackhans
2017-06-07 18:13
#2

Tack för snabbt svar! Honan kommer från en kompis och hon sa att mamman var dvärgvädur och pappan vädur. Har inte tänkt på att vädur inte är en ras… ska nog kolla upp det med min kompis. Hennes pappa är manteltecknad.

Fridaaaa
2017-06-07 18:14
#3

#2 Menade föräldrarna till dessa ungarna.
Har du koll på släkten på pappan med?

Verkar inte som det är så stor koll. Man ska aldrig para "Bara för att"
Rekommenderar att ni inte tar fler kullar - förrän ni är mer pålästa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idabackhans
2017-06-07 18:18
#4

Av de två som jag parade nu så är honan manteltecknad men inte pappan, visste däremot inte att man inte kunde para två manteltecknade/brokade. Kan vara bra att veta.

Idabackhans
2017-06-07 19:32
#5

Jag parade de för att min kompis ska få en kanin. Annars skulle jag ju såklart inte gjort det.

Idabackhans
2017-06-07 19:40
#6

Jag har läst på mycket och frågat många men det var en som sa att det inte gick att para 2 olika raser men det stod på många sidor att man kunde det, men frågade här ändå. Eftersom att detta var min första kull så visste jag inte hur en död kaninunge skulle se ut så har läst mycket om det men för att vara helt säker kollade jag här också. Lite oklart skrivet men vill att du ska veta att jag inte bara tar en kull för att och att jag är påläst. Jag hade en plan för kullen och hade läst på i flera månader men man kan aldrig bli fulllärd.

Annons:
Fridaaaa
2017-06-08 09:02
#7

#5 man ska aldrig para av den anledningen!
Finns så många hemlösa kaniner och det är mycket att tänka på vid PARNING och uppfödning.

Det går absolut att para olika raser. 
Absolut, sant att man inte blir fullärd, men känns som att du saknar mycket basickunskaper.  Tex då "vädur" att det är en ras fastän det inte är det. Sånt ska man veta innan man avlar - enligt mig.

Men har ni verklige koll på släkten bak på båda kaninerna ni parat?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idabackhans
2017-06-09 14:43
#8

Först så undrar jag, om man inte ska para kaniner för att andra ska köpa ungarna varför ska man då avla alls… Alltså vilken anledning tycker du man ska para de av? För det andra bad jag om hjälp på den här sidan för att jag ville få reda på det jag inte redan visste helt säkert och inte att någon skulle komma och säga att det verkar som att jag inte kan saker, du kunde antagligen inte heller allt när du var "ny". Det där med att jag trodde att hennes pappa var en Vädur var såklart dumt att jag inte visste att det inte finns någon ras som heter så men jag hade ju ingen tanke på att det inte finns en ras som heter så om hon jag köpte den av säger att det finns…

Fridaaaa
2017-06-09 18:36
#9

#8 Man ska avla seriöst. Att en vill ha unge är inte = seriöst
Finns många kaniner som behöver nya hem redan.

Helt rätt - ingen kan allt MEN viktigt att ta reda på mycket INNAN PARNING. Och inte i efterhand, sedan kan det alltid uppkomma saker efterhand, men vissa saker är basic innan man ens funderar på att avla

Kaninmagazinet.se står mycket nyttigt, bra sida att lära sig ifrån.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
2017-06-10 04:32
#10

Jag kan hålla med om att du skulle behöva läsa på lite mer innan men det är väldigt tråkigt när folk bara ska klaga och svarar inte äns på frågan :(

[Maria-Gerbiler]
2017-06-11 01:13
#11

#7 Det var kanske lite väl hårt?

Idabackhans bryr sig uppenbarligen om kaninerna eftersom h*n tog sig tid att posta frågan här. Dessutom är det lätt att blanda ihop kaninraserna, jag har inte koll på alla heller.

Fridaaaa
2017-06-11 09:12
#12

#7 Är bara sanningen, anser inte att det var för hårt.
Superviktigt det jag skrev innan man avlar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EM L]
2017-06-11 09:18
#13

#11 Jag tycker inte alls det är för hårt.
Min pappa har flera gånger tyckt att Mira borde få ungar, fast jag säger nej. Och han förstår nu att det skulle inte funka. Fast vi fantiserar i bland om att det skuttar kaninungar runt på golvet.
#12 Sanningen är viktig, väldigt viktig när det gäller Avel. Det håller jag med om Frida.

Annons:
Upp till toppen
Annons: