Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 867 ggr
cissi_1993
6/6/17, 8:36 AM

Är jag dum som bokat minsta kaninen?

hej 

var och bokade den mista kaninen i kullen men börjar tänka nu efter att allt baby ludd har lag sig att det kanske var dumt av mej att boka de minsta. 

hon va fin i hull, glad och sprallig men fortfarande minst. 

vad tror ni är det någon sjukdom som ligger bakom?

uppfödaren sa  att den bara var mindre och att den alltid kommer vara mindre. dum som jag va frågade jag inte mer…

Annons:
[SuperNaturalBeing]
6/6/17, 9:17 AM
#1

Visst, det KAN ju bero på sjukdom, men ibland så råkar det bara bli så utan nån egentlig anmedning. Vet inte vad det kallas på svenska men på engelska heter det "runt." En "runt" är en individ ur en kull som är mindre till storlek än sina kullsyskon. Ibland beror det på att den inte är utvecklad tillräckligt och den är ofta lite klenare än sina syskon, men de det betyder inte alltid att de kommer bli sjuka eller inte växa upp normalt. Min hund var en sån. Han var jätte jättepluttig jämfört med de andra valparna , men det var inget fel på honom. Så mitt svar på din fråga är att om kaninen verkrar frisk och kry och äter som den ska så bör det inte vara några problem. annars kanske man kan kräva veterinärintyg på kaninens hälsa om du verkligen inte litar på uppfödaren….

Carmarino
6/6/17, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Det här gäller visserligen inte en kanin, men jag tror att det nog kan vara ungefär samma, så jag hoppas inte det gör något. Annars får admin radera inlägget.

Vi hade en katt en gång som också var den minsta i kullen. Till skillnad från din kanin så var hon inte helt frisk när vi hämtade hem henne (från ett stall), för hon hade blivit klöst i ögat och hade förmodligen lunginflammation.

När vi tog henne till veterinären så sa han lite syrligt "den hade jag inte sparat på om jag var ni". Vi brydde oss dock inte om det, utan bad dem göra vad de kunde. När vi hämtade henne så sa veteriären att vi skulle se till att hon fick lugn och ro, och passa henne så att inte vår andra katt jagade henne.

Hon hade dock själv andra planer, och på kvällen var det den friska katten som var alldeles utmattad och inte orkade leka längre, medan hon själv fortfarande for runt som ett yrväder, jättelycklig att vara hemma.

Hon levde i 17 år, men blev aldrig större än en ca halvårsgammal katt. Behöver kanske inte tillägga att vi var väldigt glada att vi inte hade lyssnat på veterinären som ville avliva henne.

Fotona är tagna några veckor efter hon kom hem från djursjukhuset. På det ena busar hon med den dubbelt så stora hankatten. Han var dock bara ett par veckor äldre än hon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tixEntry
6/6/17, 10:00 AM
#3

Ja, jag har också en liknande historia, om min kompis hund. Han är en liten ras(shih tzu och lhasa apso), och var(är fortfarande) ungefär hälften så stor som resten av kullen. Det skulle kunna vara någon sjukdom som ligger bakom, men troligast är nog att hon helt enkelt är liten.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

cissi_1993
6/6/17, 11:43 AM
#4

tack jag känner att jag blev lite orolig men kanske får ta henne till vet när hon kommer till oss och kolla allmäntillståndet på henne.

Upp till toppen
Annons: