Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 609 ggr
LinaKanin
2017-05-29 12:09

Megacolon?

Om två mantlade/fläckiga kaniner får ungar, och det finns helfärgade individer i kullen, är dessa då "säkra"? Kan ingenting om detta så ber om ursäkt om jag uttrycker mig fel eller frågar dumt. Tack på förhand!

Annons:
Ulvelin
2017-05-29 15:43
#1

Det blir vitsheck så du ska inte para dom

LinaKanin
2017-05-29 16:29
#2

En helfärgad kan väl inte vara vitscheck? (Jag parar inte, frågan gäller avkomman)

Ulvelin
2017-05-29 18:19
#3

Jo alla kaniner kan vara det det syns inte utanpå utan det är när kaninen lider av en massa grejer

LinaKanin
2017-05-29 18:37
#4

Ok någon med erfarenhet?

Peak303
2017-05-29 21:37
#5

En helfärgad kanin ur en sådan PARNING är inte vitscheck nej. Visst att alla kaniner kan få problem med magen. Men det är kaniner med genkoden "KK", dvs en kanin som är dubbelbrokad som löper risk av att ha denna defekt. 

Megacolon är en defekt på tarmarna där dessa bli förlamad på ett eller annat sätt. Kaninerna med denna defekt kan inte leva ett normalt liv och dör ofta innan 2 års ålder.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

LinaKanin
2017-05-29 21:59
#6

Tack peak303! Om kaninungen är tvåfärgad, kan man då skilja vitscheck från icke vitscheck?

Annons:
Peak303
2017-05-31 09:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

#6 Oftast har en så kallad dubbelbrokad knappt någon färg alls. Utomlands säger dem dock att de som har bruten fjäril (nos färgen) är charlies (deras namn för dubbelbrokad) vilket inte alltid stämmer. Då jag fått en sådan ur en helfärgad + brokad kull. 

Det som skulle avslöja om en kanin är dubbelbrokad är om den har väldigt lite färg OCH att båda föräldrarna är brokade. För en kanin kan få en "dubbelbrokad teckning" utan att vara dubbelbrokad. 

Bilderna här är på en kanin jag misstänker vara dubbelbrokad. Hon föddes efter en tjuvparning med två helfärgade bröder, efter två brokade föräldrar.  Som du ser har hon knappt någon ål på ryggen. Samt väldigt väldigt lite färg på nosen.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: