Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1104 ggr
[Faux Ine]
2017-05-17 19:08

Större ras och mindre ras? Utekanin? Allergier?

Jag och min pojkvän har funderingar på att skaffa två kaniner(honor.) Men vi har endast haft andra gnagare samt hund och katt, så vi har därför ett par funderingar.

Vi hade tänkt ha dem som utekaniner då vi båda är allergiska emot höet, men eftersom vi har väldigt mycket katter i grannskapet och flyttar till lägenhet om några månader skulle vi behöva flytta dem inomhus, finns det då något annat man skulle kunna ge dem istället för hö? Som höpellets och kvistar? Eller är det bara att ge upp kanindrömmen på direkten då? 😮

Kan man börja ha dem som utekaniner sedan vänja dem vid att vara inne när vi måste flytta?

Kan man ha två honor boende tillsammans? eller är två hanar bättre?

Vi är båda ganska oense med Vilken ras? vi ska välja. Pojkvännen vill hellre ha en liten dvärgvädur medans jag helst är sugen på att köpa en fransk vädur eller mycket stor kanin då jag passat såna tidigare och gillat dem.

Finns det någon ras som är gosigast?

Kan man ha en liten kaninras boendes tillsammans med en stor kaninras? Vi skulle gärna vilja ha en liten och en stor ras.

Har märkt att många här har koll på saker bättre än djuraffärerna i min närhet så vänder mig hit, försökt läsa på en del men dessa frågor har jag inte fått bra besvarade. Tack för svar!! 😃

Annons:
Fridaaaa
2017-05-17 19:13
#1

1. Nej kaniner måste ha hö man kan inte ersätta det med något annat
Kvistar/grenar är bra för tänderna och aktivering däremot.

2. Ja det går. Men rätt årstider.

3. Två honor (helst kastrerade) eller kastrerad hane med hona (gärna kastrerad) två hanar är inte att rekommendera, inte ens kastrerade.

4. Nja hänger mer på Avel och individ, men holländsk kanin upplever tex många som väldigt social ras.

5. Ja ibland går det ibland inte. Beror på hur de trivs tillsammans osv

6. Klokt att kolla tex här! Djuraffärer kan sällan.

Kaninmagazinet.se är en bra sida att läsa på med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Josefinpersson
2017-05-17 19:21
#2

Det finns ihoppressat hö som är som hökuber som folk använder, men vet inte om de slipar tänderna lika bra eller om magen tycker om det, men googla lite på "hökuber ist för hö" så får du nog fram lite olika. Hö går ju inte igentligen att ersätta.. :/ Men det går ju att hitta hö som dammar mindre eller hö sorter som folk generellt inte är lika allergiska mot, kan inte dedär så bra men står nog en del på internet haha ;) Ja det går bra att ha de ute först och sen vänja in dom. :) Två honor går oftast mycket lättare än två hanar, men det lättaste enligt mig är kastrerad hane och hona, då kan ni ju även ha olika raser. Väljer ni därimot två honor är det lättast att ha systrar eller mamma-dotter, och då blir det ju samma ras. ;) Fransk vädur och dvärgvädur går jättebra ihop, de flesta raser brukar fungera ihop. Dock kanske det blir lite jobbigt om en ska få ihop en jättestor belgiskjätte med tex en liten hermelin, eftersom att kaniner ofta "bråkar" när de träffas första gångerna, då blir det ju lite jobbigt för den lilla hermelinen haha ;) (dock brukar jättar vara väldigt snälla) Både franska vädurar och dvärgvädurar brukar vara keliga, om ni ska köpa ett redan "bondat" vuxet par så är det ju lättare att veta hur keliga osv de är, en kaninunge vet en ju oftast inte förrän den blir lite äldre. Hoppas att ni hittar de perfekta ninisarna ;)

Fridaaaa
2017-05-17 19:24
#3

#2 Mamma-dotter, eller syskon är inte större chans att det lyckas som många tror :) 
Men bra sagt med att köpa redan "Bondat" par! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smellcaramell
2017-05-17 19:30
#4

1. Finns dessvärre inget som kan ersätta hö till kaninen. Finns hökuber i djuraffären men det blir dels väldigt dyrt och jag är rätt övertygad att kaninen tar skada av att inte få äta vanligt hö (i och med tarmen som vill jobba hela tiden och tänderna som hela tiden växer).

2. Ja det går, man måste bara tänka på att temperaturskillnaden inte får vara mer än 10 grader(lägsta tempen ute är ofta på natten så ha koll på den).

3.Endera två honor eller en hona och en kastrerad hane. Två hanar är inte ett alternativ då de oftast slåss tills den ena/båda dör. Alternativt ha en ensamkanin om ni kan ge den mycket kärlek och tid.

4. Nej kaninens personlighet är alltid individuell.

5. Kan gå men man får passa så den större inte skadar den mindre.

Haha djuraffärer vill oftast bara tjäna pengar så de säger att man måste ha kaninbur, Hage, saltstenar o.s.v. fast man kan ha kaninen frigående utan bur och saltsten är farligt för kaniner. Bättre att fråga här då många här har bättre koll och är ärliga.

[Faux Ine]
2017-05-17 19:35
#5

Jätte tråkigt att höra att det inte fanns någon ersättning för hö då både jag och pojkvännen är väldigt allergiska emot det, så då kanske vi tyvärr får tänka om ändå. Kanske får bli råttor igen istället då, men det tycker inte killen och hans familj är lika gosigt haha. ;) Men ska först kolla in dem där hökuberna innan jag ger upp på kanindrömmen, man behöver inte ge någon mer näring till kaninen om man byter till hökub?

Tack så jätte mycket för svaren! :)❤️

Fridaaaa
2017-05-17 19:38
#6

#5 Du kan inte ersätta hö med hökuber. Höet är livsviktigt. Går aldrig att ersätta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Kex!
2017-05-17 19:39
#7

1. Nej det går inte att ersätta höet med annat än färsk gräs men u/ni kan endast ha höet som kaninerna har i hö häcken inne och resten ute i förråd (så gjorde vi när våra kaniner var inne)  

2. Ja det går jättebra! har gjort det med mina kaniner men gör det helst under sommaren då det annars blir väldigt stora temperatur skillnader  

3. Vad jag vet går det typ inte (utom vid undantag) att ha två hanar ihop om dom inte är kastrerade? 🤔 men två honor brukar gå bra! men mitt största tips? är en kastrerad hane och en hona (om du ej tänker använda honan till Avel så kan man kastrera den för då är den mindre risk för cancer (livmoderhalscancer)) 

4. Hemma hos mig har vi två olika raser. Hermelin kanin och dvärgvädur och jag tycker att det går jättebra att ha olika stora kaniner ihop så länge dom trivs (OBS! man kanske ej bör ha en enorm skillnad mellan kaninerna) 

5. Gosigaste ras? det är mer kaninens personlighet enligt mig! Men gosiga raser enligt mig är dvärgvädur och hermelinkanin. Min dvärgvädur sitter helst inte still i famnen men är ur tam och jag kan ha han lös mysa men som sagt sitter han ej helst stilla. Hermelinkaninen är mer energi och hoppig överallt utom i famnen där hon är världens mysigaste. Annars har jag för mig att holländsk kanin iallafall blir väldigt tam men har ingen erfarenhet av dom. 

6. Jag tycker det funkar jättebra med olika stora raser så länge dom trivs ihop! mina kaniner där den ena var vuxen och den andra en unge när vi släppte ihop dom hade ett kompostgaller emellan sig men låg bredvid varandra på varsin sida och då släppte vi ihop dom och nu är det den lilla kaninen som bestämmer. se dok till att dom trivs innan med varandra och att det kanske inte är en belgiskt jätte och en hermelinkanin som är ihop. 

(OBS! tänkte när du pratade om djuraffärer! du tänker väl inte köpa där ifrån? + se till att ha en stor bur! då trivs oftast kaniner bättre!)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Kex!
2017-05-17 19:40
#8

Haha ett tips? är hamster om ni inte kan skaffa kanin då jag har erfarenhet av att guldhamstrar är väldigt mysiga ;)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Josefinpersson
2017-05-17 19:54
#9

#3 Jag har haft många mor-dotter som har funkar super så det är nog olika …. ;)

Fridaaaa
2017-05-17 20:38
#10

#9 Läs igen. Jag sa inte att det inte fungerar, jag sa att det är inte större chans, ine samma sak ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Esmiis
2017-05-17 21:56
#11

Ville bara säga, köp ALDRIG från djuraffär! Jag gjorde misstaget och det slutade med en kanin med bettfel… Och du kan inte ersätta höet med hökuber, höet är livsviktigt som ovan har skrivit c: Råttor tycker jag låter som ett bättre allternativ om ni nu är så allergiska mot hö ;)

[Faux Ine]
2017-05-18 02:06
#12

Får skaffa mig någon annan sorts gnagare som inte behöver hö istället, typ råttor igen som jag älskar så mycket( de e dock ej pojkvännen är taggad på haha😇) eller kanske skaffa utekaniner på balkong har jag börjat läsa om att vissa har också, då stör inte höet så mycket, så vi får se! Vill ju helst att kaninerna ska kunna få vara ute. Ibland på balkongen och ibland ta ut så de får beta gräs. Det kanske är något att köra på? :-) eller är det galet? Kan dvärgvädurar också vara utekaniner?🤔

Tack för alla hjälpsamma svar!😃

tixEntry
2017-05-18 08:37
#13

Vet du var i höet det är ni är allergiska mot? Det kanske går att köpa en sort utan det?

Annars är att ha kaninen ute på en balkong ett bra alternativ, men då är det viktigt att balkongen inte står i sol då det kan bli extremt varmt då.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Fridaaaa
2017-05-18 08:47
#14

#12 Ja dvärgvädur går utmärkt att ha ute :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kex!
2017-05-18 15:06
#15

#12 ja dom kan absolut vara ute dom får jätte fluffiga vinterpälsar :3 Hur allergiska är ni? annars kan ni ju ha höet på balkongen utom det som är i hö häcken 😉

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: