Annons:
Etikettallmänt
Läst 1509 ggr
xBeccax
2017-05-17 16:29

Hona eller hane?

Är det någon skillnad mellan hanar och honor, temperament mässigt? Speciellt när det kommer till dvärgvädur, både normal och rex.

Annons:
Namiko
2017-05-17 16:47
#1

Enligt min erfarenhet är hanar mer sociala och kontaktsökande än honor. Vissa honor kan även bli lite sura av sig vid brunst, inte alla, jag har haft flera stycken där man inte märkte något alls och en som inte ville ha något med mig att göra vid brunsten, men det löste sig med kastrering. Alla hanar jag haft har varit lättare att hantera och har inte haft något emot att sitta i mitt knä en stund medan honorna är mer svårflörtade och självständiga. Och det har varit oberoende av ras då jag haft 7 olika raser/blandraser.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Josefinpersson
2017-05-17 17:04
#2

Enligt de kaniner jag har haft är hanarna mer de som ligger länge i soffan o myser medans honorna gärna myser när det passar henne men är mer busig o lekfull än hanarna. Min hona tex gör glädjeskutt när en "kittlar" henne på ryggen o hon tycker att det är superkul! ;) Medans min hane kan ligga i timmar o bli kliad o klappad. :)

Fridaaaa
2017-05-17 19:06
#3

Tycker det beror på individ och kön. Men är min erfarenhet! :) 
Däremot kan honor bli tjuriga vid brunst men bäst är att kastrera oavsett kön, om man nu inte har till Avel :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tiger tok
2017-05-17 22:05
#4

Individuellt!

Kex!
2017-05-18 15:09
#5

Jag tycker att det inte är så stor skillnad har dock ingen stor erfarenhet av honor av denna ras

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Peak303
2017-05-23 19:41
#6

Kan även vara bra att tillägga att många rexpälsade dvärgvädurar ofta är mycket mer aktiva än normalpälsade.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Annalisa00
2017-05-24 12:12
#7

Jag tycker att honor är mer ojämna första året än hanar. Hanar kan också vara det men dom går i princip bara igenom könsmognaden och sen är det inte så mkt mer med det, medan honor verkar ha en mer utdragen könsmognad och därefter första brunst. En del honor blir ännu trevligare efter första brunsten medan andra blir tvärt om. Jag tycker att det är svårare att vara säker på en ung hona, än hane. Men i slutändan är det lika trevliga båda två om de har de anlagen. Vilken karraktär de får är ju svårt att säga men man får se på föräldrarna och på deras eget beteende när de är små. Välj en kanin med bra lynne i generna så har du stor chans att få en bra kanin i slutändan. :) Oavsett kön.

Upp till toppen
Annons: